lördag 26 september 2020

Årets skördesäsong går mot sitt slut

Hösten är helt och fullt här nu men det är inget att grina för. Nu står det trattkantareller och väntar i skogen och det bästa som finns är väl en god bok och en skvätt whisky framför en brasa under en stormig höstkväll?

Men innan jag ställer in alla verktygen för vinterförvaring tänker jag ta hand om det sista som växer på kolonilotten.

I år har jag sått vitlök och jordärtskocka nu på hösten och i början av september sådde jag den sista omgången spenat vilken går att plocka nu men jag hoppas på några veckor växtkraft till. Dessutom skördar jag rotfrukter för fullt och de sista zucchiniplantorna har överlevt under en gammal plastback som fått agera växthus.

Foto: Herr AvL

En annan sak jag gillar med hösten är att man får fiska kräftor. Numera får man fiska kräftor året runt men det finns poänger i att vänta till augusti/september.

Kräftfiske är en upplevelse som jag upptäckt det senaste decenniet i och med möjligheten att fiska på svärföräldrarnas mark och det är någonting jag är väldigt glad att jag kan visa min dotter för det är någonting ganska speciellt att skaffa fram sin egen mat.

Foto: Herr AvL

Detta att odla själv och att hämta från naturen är dels en möjlighet till lugn och harmoni men det är också viktigt för att få en koppling till naturen och en förståelse för var maten kommer ifrån och vad som krävs för att producera den.

Denna kunskap och erfarenhet är viktig. Jag tycker i alla fall att om man skall äta saker bör man veta vad som krävs för att denna mat skall hamna på tallriken. Väljer man att äta kött är det rimligt att man förstår att det är djur man äter och hur deras förutsättningar ser ut. 

Väljer man att äta grönsaker är livet fattigare om man aldrig dragit upp en morot ur marken eller plockat ett äpple från ett träd.

Alla dessa "naturupplevelser" jag samlar på mig är både en väg för mig att koppla av men det är också ett sätt för mig att uppfostra min dotter så att hon, när hon blir äldre kan plocka med sig alla sina minnen och bilda sig en egen uppfattning om mat och dryck. 

Förhoppningsvis blir hon dessutom en mer allsidig gourmand genom att jag utsätter henne för många olika gastronomiska upplevelser. Jag hoppas innerligt att hon skall ha en bredare repertoar när hon flyttar hemifrån än tacos och hämtpizza. 


2 kommentarer:

  1. Härligt! Se upp för jordärtskockan - här nere på kontinenten växer den som ogräs i många trädgårdar. Under kriget åts den mycket som fattigmansmat. Men likväl gott och fått flera goda rätter av vänner, allt från soppor till sallader med jordärtskocka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det växer allt som ogräs här också men det är jädrigt gott och jag har lyckats utrota bestånd förut så jag hoppas det skall funka den här gången också 😀

      Radera