tisdag 14 maj 2019

Det kostar inte 50.000 kr att starta ett aktiebolag

En av de vanligaste kommentarer jag hör när det kommer till att starta bolag är

" - Jag har inte råd att starta ett aktiebolag."

Visst blir det oftast lite dyrare med aktiebolag jämfört med exv. enskild firma eftersom redovisningskonsulten vill ha mer pengar, företagsabonnemang till telefonen är dyrare än privatabonnemang osv.

Men det är inte det folk menar. De som säger att de inte har råd att starta aktiebolag säger att de inte har råd med aktiekapitalet och det de tror är att det kostar 50.000 kr att starta bolaget medan det är gratis att starta en enskild firma.




Inget kunde vara mer fel.

De där 50.000 kronorna man behöver i aktiekapital för att starta ett aktiebolag är bara pengar man behöver flytta från ett konto till ett annat. Du måste ha 50.000 kr under ett kort tag medan bolaget registreras men sedan kan du göra nästan vad du vill med pengarna.

Tänk så här. Du har satt undan 50.000 kr i ett långsiktigt sparande. Kanske till pensionen eller till nästa generation att få när du dör. Mhmm...

Du vill starta ett aktiebolag men känner inte att du har råd. Nähä?

Om vi bortser från att det krävs några uns av förberedelser när du skall starta och att det kan vara smidigt att du har kontaktat din bank i förväg m.m. utan bara kollar på pengarna så kan vi fundera i de här banorna.

Det bolagsverket faktiskt tar ut som avgift för att registrera aktiebolaget är straxt under 2000 kr. Du får helt enkelt dra åt svångremmen nästa månad så löser du det. Utöver det behöver du kunna sätta in 50.000 kr på ett bankkonto så att banken kan lämna ett intyg till bolagsverket att det finns 50.000 kr när du registrerar bolaget.

Då gör du sonika så att du säljer av fonder för 50.000 kr och flyttar pengarna till det anvisade kontot. Några veckor senare får du ditt registreringsbevis och med lite tur är banken du valt snabb så att du får tillgång till de pengarna som du satte in som aktiekapital.

Då kontaktar du din nätbank och ber att få starta en företagsägd kapitalförsäkring. Du för över dina 50.000 kr till den försäkringen och köper tillbaka de fonder du sålde för att starta bolaget.

Det du har gjort är då att flytta ditt långsiktiga sparande från privatpersonen DU till aktiebolaget DU och så länge du äger 100 % av bolaget är det till syvende och sist dina pengar. Det är bara lite bökigare att komma åt dem men eftersom det är riktigt långsiktigt sparande spelar det ju ingen roll.

Förstår du logiken?

Själva aktiekapitalet är ingen kostnad och du måste inte hålla 50.000 kr på ett bankkonto för all framtid heller. Du kan lika gärna använda pengarna till att köpa en dator och ett skrivbord och den där frisörstolen du behöver i din verksamhet eller så hittar du på en annan lösning för det. Det enda du behöver veta just nu är att det inte kostar 50.000 kr att starta ett aktiebolag.

Det kostar 1.900 kr.

Inget annat.

Ps. Man måste registrera verklig huvudman också vilket kostar 250 kr och givetvis kan det tillkomma andra kostnader om du hittar på massor av andra saker. Poängen är att aktiekapitalet inte är en kostnad. Ds




zeher.se

24 kommentarer:

  1. Tack, skäms lite men jag har alltid trott att det kostade 50.000 (tidigare då 100.000) och fattade aldrig att pengarna var företagets att spendera.

    Minns uppgiften i skolan om att komma ihåg skillnaden mellan aktiebolag, enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag :)

    Men med detta finns det väl ingen anledning att starta enskild firma vs aktiebolag så fort du fått upp någon form av kundbas?

    Säg att du gör 10.000 i vinst eller nåt, då är det väl helt utmärkt att köra över till aktiebolag, eller missar jag något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Oberoendefrihet

      Det finns fortfarande anledningar att välja enskild firma. Exempelvis så måste du inte skrapa ihop några 50 000 kr alls. Det är lägre tröskel administrativt eftersom du inte måste sammanställa en årsredovisning, måste inte hålla ett årsmöte osv.

      Men den primära skillnaden i min värld är inkomstförutsättningarna. I en enskild firma blir all vinst en extra lön det året du tjänar in den och skall beskattas då. I ett AB kan du välja att ta ut vinsten senare som lön eller som utdelning. Det innebär att du kan ha ett AB där du antingen arbetar fullt men bara tar ut det du behöver i lön och sparar resten eller så arbetar du vid sidan av och lever på den lönen. Några år senare kan du då välja att inte jobba alls men ta ut lön från företaget och betala med de sparade vinsterna.

      Så... om du inte är haj på bokföring och redovisning kommer kostnaderna för ett AB att bli högre än för en enskild firma vilket är värt att tänka på. Behöver du bolla med någon är det bara att skicka ett mail.

      Radera
    2. Då är jag med lite mer på skillnaderna!

      Tack för förklaringen, och erbjudandet om hjälp, väldigt snällt :)


      Radera
    3. Det går väl utmärkt att ta ut utdelning på eget kapital i enskild firma, jag har gjort det ibland och skattar då 30% på den delen precis som vid aktieutdelning i ett aktiebolag.

      Det går även bra att skjuta upp skatt om man riskerar statlig inkomstskatt visst år genom periodiseringsfonder. Dessa kan man rulla framför sig tills man plockar tillbaka dem ett år som inte utlöser statlig skatt. Fast det hjälper ju bara oss som oftast dras med lite lägre inkomster...
      //Fattigbonddräng

      Radera
    4. Jag känner inte till något sätt att tas utdelning från en enskild firma eftersom utdelning är specifikt någonting du ger på aktier. Så där tror jag eventuellt att du blandar ihop begrepp?

      Periodiseringsfonder är okej men man kan bara rulla dem 6 år framåt medan det inte finns någon tidsbegränsning i aktiebolag efter att man betalat bolagsskatt...

      Men visst finns det fördelar och nackdelar med alla bolagsformer

      Radera
  2. Dessutom inom en väldigt snar framtid sänks kraven till 25000 på kapital. Är målet att man skall gå på plus, dvs ingen hobbyliknande verksamhet skall man alltid ha AB.

    Dock så är ju inte aktiekapitalet så fritt att spendera som du gör gällande, köper man t.ex en stol och skrivbord så måste man ju visa upp att de håller sig i värde, annars måste man göra kapitaltillskott. Om man inom en snar framtid inte får intäkter vill säga. Ett ypperligt exempel är om man är konsult så kan man ju ta ute hela kapitalet i lön då en faktura som inte är betald än, räknas som tillgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att säga att man alltid skall ha AB tycker jag inte är rättvisande eftersom det finns fördelar och nackdelar med alla företagsformer men visst, jag förordar starkt aktiebolaget.

      Primärt var ju mitt exempel gällande sparande och då är det precis så fritt och så förutsätter jag att man har grundläggande förståelse för redovisning och regelverk innan man tar steget att starta men det kan givetvis vara bra att förtydliga detta också för att ha hängslen och livrem.

      Tack för din kommentar.

      Radera
    2. Observera att jag sa att om man räknar att gå med plus så rekommenderar jag alltid AB. Få ner vinsten i en EF blir väldigt mycket svårare när man har en vinst över en miljon, även om man sätter av den i en periodiseringsfond så får du ju inte äga fonder/aktier i en EF så rätt stor passiv vinst man förlorar där. I ett AB är det ju bara att lägga vinsten du har skattat bolagsskatt på i en KF.

      Radera
    3. Japp jag noterade att du skrev vinst men tydligen har vi olika grundsyn på vinst 😀

      Om man kör enmanskonsult städare och i princip bara tjänar in sin lön tycker jag inte det spelar någon roll men jag är helt med dig. Det är mycket lättare att periodisera inkomster över tid

      Så jag tror egentligen att vi tycker samma och skillnaderna är bara nyanser

      Radera
  3. Måste man inte ha minst 25000 kr i eget kapital på kontogrupp 20xx vid årsbokslut. Ja mena om du har satt hela aktiekapitalet 50000 kr i en kapitalförsäkring som är på kontogrupp 13xx och inte fått in nå intäkter så är eget kapital 0 kr? Eller räknas kontogrupp 13 som anläggningstillgångar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Kontoklass 1 och 2 skall balansera. Det är det som är hela grunden i balansräkningen men jo du måste ha minst halva aktiekapitalet bibehållet och jo 13xx räknas som finansiell anläggningstillgång.

      Om det bara sker två transaktioner i företaget under året kan det se ut så här

      1: Du betalar in 50 000 kr i aktiekapital och det hamnar på ett bankkonto. Då har du 50k på 19xx och 50k på 20xx.

      2: Du för över pengarna från bankkonto till kapitalförsäkring. Du har då flyttat 50 k från 19xx till 13xx.

      Du har således kvar balansen med 50k i tillgångar och 50 k i skulder (dvs aktiekapital).

      Problemet uppstår om du, som triDave ovan skriver, konsumerar pengarna på någonting som inte bibehåller sitt värde. Då måste du redovisa en förlust under året och då tar du av aktiekapitalet.

      Radera
    2. Tack för svar. Sen får man inte glömma bort bolagsskatten på 20% på dessa 50k.

      Radera
    3. Hej

      Det är ingen skatt på aktiekapital? Och det är ingen bolagsskatt på anläggningstillgångar.

      Bolagsskatt tas bara ut på positivt resultat

      Radera
    4. Tack igen. Kände när jag skrev att det blev fel men tänkte att det kanske inte är tokigt ändå... det blev en tokig fråga. Tack

      Radera
  4. Hej!

    Det är en sak jag inte förstår med eran diskussion. Är det värt det att öppna en aktiebolag för att bara hålla på med aktier i bolaget? Jag menar om du idag har aktier i en ISK och/eller Kapitalförsäkring betalar du skatt på detta, idag 0,453%. Hur blir skatten om man öppnar en aktiebolag för att bara köpa aktier?

    Som det verkar av eran diskussion så verkat det vara så att man betalar 30% i skatt på vinsten+att man får igen skatta för att man tar ut pengar, då som lön vilket är ca 30% beroende på vilken kommun man lever i. Vilket gör det värt att inte ha aktiebolag för att köpa aktier,Tänker jag fel?

    Acke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Acke

      Nej du skall inte starta ett aktiebolag bara för att spara i aktier. Det jag ville belysa var att aktiekapitalet inte är en kostnad utan kan användas i bolaget men också att du kan byta ett långsiktigt sparande privat mot ett långsiktigt sparande i bolaget

      När det kommer till företagsbeskattningen är det ett kapitel för sig. Det är inte riktigt som du skriver men att ge alla scenario får inte plats här

      Radera
    2. Har extremt svårt att tro att du tjänar på att göra dina investeringar i ett AB. Kanske daytrader, dåligt insatt där. Men den som går den vägen... bered dig på mycket jobb, att driva ett AB kräver lite redovisning och rapportering. Äga en privat KF/ISK är bra mycket enklare...

      Radera
  5. Hej, ser att det var ett tag sedan det skrevs i denna tråden men jag gör ett försök. Jag funderar på att starta Ett aktiebolag för att köpa hyresfastigheter, eller någon villa kanske till att börja med. Jag läste mig till att AB var ett bra val då lånen på fastigheterna inte står på mig personligen. Jag har letat efter information om just aktiekapitalet på 50 000 kr länge och vad det innebär. Det beskrivs ganska bra här i trågen men jag behöver utökad information.

    Jag sätter in 50 000 kr i bolaget som aktiekapital för att starta företaget. Då är alla mina aktier värda 50 000 kr. så långt e jag med. Får jag använda dessa 50 000 kr att lägga som kontantinsats på ett lån till en fastighet? Dessa pengar kommer ju inte räcka så långt förstås så vi ger ett annat exempel också.

    Jag sätter in 200 000 i bolaget istället. Är alla mina aktier värda 200 000 kr eller är dom fortfarande värda 50 000 kr och 150 000 kr är nån annan form av kapital?

    Nästa fråga: Hur fungerar det med företagslån? I detta fal ett lån för en fastighet. Skall jag låna till en villa privat kollas ju min ekonomi upp och att jag klarar en viss ränteökning enligt bankens kalkyler m.m. Men Hur är det i ett företag. Min privata ekonomi kan väl inte vara inblandad?

    Mycket tacksam för utförliga svar för en som är lite trög ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Att Välja Lycka!

      Skulle jag kunna få svar på frågorna också? jag har samma funderingar.

      Radera
  6. Vad säger du?! Det har man ju hört överallt att det "kostar" 50.000 kr. Menar du att sossarna och vänstermedia har lurat folk? ;) Mycket bra och informativt inlägg som vanligt.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Jag har många gånger känt att just denna begreppsförvirring lagt band på kreativa människors lust att starta bolag. I kombination med att bokföring och redovisning ses som någonting svårt och farligt gör att de flesta jag pratar med väljer att låta bli att starta eget och många gånger tror jag det varit skadligt för deras och Sveriges ekonomi på lång sikt.

      Men men...

      Radera
  7. Hej

    Kan någon förtydliga hur avdrag för

    Inköp av Bil till företaget
    Arbetskläder
    Företagsabonemang
    Mobiltelefon
    Kostnader för körersättning 1.85
    Avdrag för verktyg som används i tjänst
    Avdrag för tjänstepension

    Hur fungerar detta i aktiebolag och vad och hur kan man dra av

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fredrik

      Det finns mycket matnyttigt på Verksamt.se och på Skatteverket.se exv

      https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/avdragforforetag.4.3152d9ac158968eb8fd54b.html

      För mer specifika frågor som rör just ditt bolag rekommenderar jag att du klickar på reklambannern längst ned i inlägget och frågar en av det bolagets redovisningsexperter.

      Radera