tisdag 28 maj 2019

Lagade mikrovågsugnen för 35 kr

För en månad sedan skrev jag ett inlägg där jag frågade om det var värt mödan och pengarna att försöka laga en trasig mikrovågsugn.

Hela problemet var att den hade börjat knäppa och spraka när den stod i viloläge och det var väldigt irriterande men maten blev fortfarande varm.

De flesta som svarade var eniga i att det inte var någon idé att laga den för det skulle bli alldeles för dyrt jämfört med vad det kostar att köpa en ny.

Vissa ifrågasatte om man behöver en mikrovågsugn - På det svarar mitt hushåll "Ja". Givetvis behöver inte alla mikro och inte ens vi måste ha en men vårt liv underlättas mycket av att ha den där apparaten. Jag vill nog också påstå att den spar oss pengar för jag kan nästan garantera att vi hade slängt mycket mer mat än vi gör idag för jag hade inte orkat värma det på spis och i ugn.

Antingen det eller så hade jag lagat mindre satser åt gången vilket hade lett till att jag inte hade lunchlådor eller rester till middagen de dagar jag inte orkade laga nytt och då hade det blivit hämtmat istället. Mikrovågsugnen sparar alltså pengar för vår familj.

Vi konstaterar således att vi behöver ha en mikrovågsugn och att lagning inte var aktuellt så då återstod givetvis att köpa en ny.

Eller?

Någon som önskade förbli anonym gav ett initierad kommentar som jag glömde att svara på. Bland annat nämnde personen att man kunde köpa ett uttag med strömbrytare på Clas Ohlson för 39,90 kr.


Jag tyckte det var en bra idé. Vår mikro är inbyggd så den är dyrare än det billigaste man kan hitta på marknaden men uttaget är lättillgängligt så jag gick och köpte ett sånt uttag men eftersom jag jobbar i centrala Göteborg promenerade jag in på Kjell & Company där de hade en likadan för 34,90 kr...

Det är de små besparingarna som är viktiga :-)

Idén fungerar toppen. Så länge maskinen inte har ström klickar den inte och nu kan man på ett enkelt sätt sätta på och stänga av strömmen. Vi får väl se hur länge maskinen fortsätter fungera men 100 användningar in fungerar den fortfarande och dessutom är det skönt att slippa köpa nytt. Både för miljöns skull och för att jag hatar att shoppa. Pengarna kommer ändå ganska långt ned på listan men det känns ändå surt att lägga ut pengar om det inte behövs.


2 kommentarer:

  1. Anonym här, bra att det fungerade. När sedan mikrougnen är slut (alla konsumentvaror tar slut och måste till slut bytas ut) har du strömbrytaren kvar. Den kan du säkert använda till annat då, som tex till något du har i standby (nej, naturligtvis har du inte det...) och då enkelt och bekvämt kan stänga av.
    Eller så kan den som är mörkrädd använda sig av den inbyggda belysta av/på-knappen som ju lyser svagt när knappen är i på-läge. Och som lyser även då ingenting är inkopplad och alltså drar extremt lite ström. Så lite att det inte ens är avläsbart på min kWh-mätare iallafall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Tack för tipset.

      Ja jag konstaterade att den där lösningen ju kan användas till andra saker senare så det var ett mycket enkelt sätt att lösa ett problem. Tack

      Sen är jag inte så våldsamt noga med förbrukningen men om man underlättar för sig själv att minska svinnet kanske man faktiskt förbättrar sitt beteende...

      Radera