tisdag 20 november 2018

Utdelning från Investor blir en handfull ABB

Inlägget innehåller affiliatelänkar

I förra veckan landade det en hel rad utdelningar på kontot. Det var både utländska utdelningar från bland andra OHI vilket gör ett hyggligt avtryck i ekonomin. När det samma vecka dimper in utdelningar från både Investor och H&M också mår portföljen gott.

Men pengar skall sysselsättas. Arbetslösa pengar är lata pengar och lättja leder till världens förfall.

Bildkälla: New.abb.com
Som ni kanske vet är det snack om att ABB skall sälja divisionen Power Grids. Jag har egentligen ganska dålig koll på varför det skulle vara så bra men aktivistägaren Gardell har länge kämpat för att det skulle ske och vem är väl jag att misstro hans förmåga för affärer.

Jag passade dessutom på att skicka ut en snabb fråga på Twitter och fick ett logiskt svar från allas vår Krösus sork. Teorin är att Power Grids är kapitaltungt och har ganska dåliga marginaler. Om man lyckas kränga den delen borde kvarvarande verksamheter ha en högre marginal vilket är bra men också så borde avkastningen på kapitalet öka markant både för att marginalerna ökar men också för att kapitalbindningen minskar.

Jag hade lite svårt att förstå varför det var värdefullt för bolaget att sälja en division för det rimliga värdet av divisionen men med ovanstående förklaring är det logiskt och eventuellt skall jag lyckas hitta tid att läsa på om caset själv men tills dess litar jag på mina medmänniskor.

Jag litade så mycket på det logiska resonemanget att jag köpte en näve aktier i bolaget för en del av de utdelningar jag fått i veckan som gick.

Lite oavsett så tror jag att ABB är ett bra köp under 200 kr och det är inte helt ovanligt att jag försöker fylla på lite när aktien handlas ned mot 180 kr. Mitt köp gjordes den 16/11 till kursen 181,8 kr/st. Varken högst eller lägst för dagen eller veckan men förmodligen en hygglig kurs att gå in på långsiktigt.

Nästa köp blir nog när jag gör av med månadspengen i AvL-portföljen och därefter stundar löning.


3 kommentarer:

  1. Varför köper du ABB när du har Investor? Blir inte det lite kaka på kaka? Är ju dessutom helt ok rabatt i Investor. Vad är det jag har missat? /Frågvis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Du har helt rätt och du har inte missat något. Det är egentligen fånigt att köpa ABB separat.

      Anledningen är tvådelad.

      1: Jag ser Investor nästan som ett fondinnehav. Jag fyller på och glömmer av. Det är ett jättebra bolag men jag blir inte till mig av att analysera det. Jag köper och glömmer.

      2: Jag tror starkt på caset i Atlas Copco och ABB och vill äga mer i just de bolagen. Om Investor väger 4 % i min portfölj och av det är ABB 13 % utgör ABB en halv procent av min portfölj. Jag har lagt till en dryg procent utöver det för att få upp min vikt i ABB till drygt 1,5 %.

      Klart att jag hade kunnat öka i Investor men på det här sättet får jag den viktningen jag själv vill ha i portföljen.

      Tack för din fråga

      Radera
  2. Ok, då är jag med :)

    SvaraRadera