måndag 9 juli 2018

Måndagskollen v28 - Köper Storytel, Investor och Latour

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Idag jobbar fru AvL sin första dag efter drygt tre månaders ledighet. Hon har lovat att hjälpa till under två veckor när bemanningen på sjukhuset är som sämst. Den som haft mest söndagsångest är givetvis jag och alla mina farhågor slog givetvis in. Vet ni vad som är det bästa sättet att garantera att en småbarnsfar inte sover är? Jo om dottern bestämmer sig för att sova gott i ett par timmar så att pappa precis kommit till ro. Då vaknar man och kräver mat och toalettbesök så att pappa vaknar ordentligt igen. Efter avklarade ärenden somnar man precis tillräckligt länge för att pappa skall tro att allt är lugnt och då vaknar man och skriker så högt man kan i 10 sekunder. 10 sekunder är tillräckligt lång tid för att pappa skall hinna bli klarvaken och precis hinna ur sängen men inte så mycket mer. Sen somnar man och repeterar det ungefär en gång i timmen.

Idag går jag på kaffe och adrenalin men känner jag min kropp rätt kommer det riktiga slaget i morgon. En dag brukar gå ganska bra men dagen efter det brukar vara riktigt tung. Livet som småbarnsförälder är underbart....


Med det sagt; det känns oerhört skönt att det finns lite pengar på kontot igen och när det finns det kan pappa ha lite skoj på börsen när bäbis sover. Jag skall börja med att säga att jag inte köpte Storytel i förra veckan utan veckan innan och jag missade den absoluta botten men köpte på 130 kr. När så rapporten för andra kvartalet kom i förra veckan fick aktien nytt liv och rusade mot nya höjder. Det här är ett klart steg från min strategi om att bara köpa stora, stabila utdelningsaktier i bolag som har för vana att höja utdelningen år ut och år in. Men det är riktigt svårt att sitta bredvid när man ser ett bolag med så mycket potential som växer så enormt fort. För snart ett år sedan köpte jag en slurk på 70 kronor och när kursen dubblats bestämde jag mig för att det var dags att dubbla min initiala insats. Det gör att i skrivandets stund är det här innehavet uppe bland topp 10 i portföljen men det har mest att göra med kurstillväxten.

Jag ämnar rida den här kamelen ett bra tag för det är riktigt intressant att se hur långt det kan gå.

Utöver det gjorde jag en rejäl ombalansering av min utländska portfölj men mer om det i morgon. Sist men inte minst köpte jag små slattar i Investor och Latour då det är min önskan och ambition att stadigt fylla på i portföljens investmentbolag och nu är många av rabatterna aptitliga.

Slutligen

Planen för veckan är i huvudsak att försöka överleva. På den ekonomiska fronten är den enda planen att försöka spendera AvL-portföljens månadssparande men det kan hända att jag köper någon liten slatt aktier till i något av investmentbolagen.



Bildkälla: freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar