lördag 21 juli 2018

Bokrecension: Så här får du ett rikt liv som pensionär: Sluta pensionsspara

Jag vet inte vad jag skall säga längre. Det finns många böcker på ämnet privatekonomi men alla är likadana. Små, tunna pocketböcker utan innehåll.



Så här får du ett rikt liv som pensionär: Sluta pensionsspara

Det där är den långa titeln på Per H Börjessons bok om att spara ihop ett pensionskapital själv. Jag skall vara snäll och konstatera att det här är en av hans mer välskrivna böcker och för en 35-åring som nyss fått upp ögonen för det här med pension och behovet av att se över sin livssituation är det här en lättläst men heltäckande guide till det framtida pensionskapitalet.

Författaren går igenom alla delar av pensionspyramiden på ett pedagogiskt sätt och diskuterar lämpliga strategier men huvudfokus i boken är som alltid det egna sparandet och en grundläggande guide till investeringar på aktiemarknaden.

Det är inte en bok man viker sig av skratt för när man läser den men den är heller inte så himla dålig att man somnar så fort man tar i boken även om omslaget skulle kunna få vilken konstnär som helst att vilja begå brott.

På det hela taget måste jag nog ändå säga att det här är en av de bättre grundböckerna jag läst på området men det har nog mer att göra med hur mycket skit som släppts det senaste decenniet. Välskriven, informationsrik och stringent sammanfattar min upplevelse av denna bok.



Bildkälla: bokus.com

5 kommentarer:

  1. ”...även om omslaget skulle kunna få vilken konstnär som helst att vilja begå brott”, haha! Ja, ingen av hans böcker är väl några formgivarfester. Svårt att skriva kul och enkelt om pension. Tror utmaningen är att skriva lövtunna skrifter med språk på förskoleklassnivå om man ska konkurrera med populasens sociala medie-knarkare. Kanske något för dig att ta dig an nu när du får lite slack? Barnet kan formge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Det är tveklöst en utmaning och det här är en av de mer välskrivna och fylliga av hans böcker i min mening så skall man läsa något kan det lika gärna vara den här.

      Själv inser jag svårigheten och kommer nog hålla mig undan men jag har varit lite sugen på att göra en kokbok för den ekonomiske för att visa att man kan laga riktigt bra mat på en försiktig budget men vi får väl se...

      Radera
    2. Å det måste du göra! Jag köper den!

      Radera
  2. Jag gillar Per H Börjessons sätt att skriva. Oftast enkelt så att även den som inte är så super insatt förstår budskapet! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske är färgad av alla studieår plus att jag har läst lite väl mycket sånt här på ganska kort tid vilket säkert sätter sina spår.

      Radera