lördag 24 september 2016

Veckans recept: Höstgryta

Som jag skrev i söndags stod jag och lagade mat stora delar av dagen och resultatet blev en höstgryta man inte skall klaga över. Jag köpte rotfrukter för en krona kilot och nötkött för 29,50 kr/kg och utöver det använde jag några vitlöksklyftor, lite buljong, tomatpuré och lite kryddor.

Recept på höstgryta

Arla.se
Receptet ovan är nästan vad jag gjorde. Jag har plockat lite trattkantareller så jag slängde i en näve sådana istället för gula kantareller och sojan samt sidfläsket struntade jag i men hade i massor av morot, kålrot och lök istället. För sakens skull kan vi väl anta 500 gram kött per fyra portioner men jag styckade upp 800 g till min gryta på 6 liter och det räckte finfint och för att ni inte ska bli helt tokiga kanske jag skall nämna att det fortfarande finns äpplen i överflöd på allmänningarna där jag bor så den råvaran är gratis. I kostnadsberäkningen har jag gjort grova antaganden för jag gjorde som sagt en lite större sats men det borde stämma någorlunda.

Värt att nämna är också att jag skär köttet mycket finare och jag kokar grytan på låg värme under lock i 4-5 timmar för att köttet skall bli sönderfallande mört.



6,80 kr/portion men då skall man veta att portionsstorleken är grovarbetarstorlek på. Du får 650 gram käk per huvud och därför hade det varit roligt om exempelvis Maxa Allt kunde prova receptet, utfordra sin tvåbarnsfamilj och återkomma med hur många faktiska portioner det blev men tills dess är jag ändå nöjd med priset. För någon krona eller två till kan man slänga på lite gräddfil, ett par skivor rödbetor och kanske en brödbit för den som vill.


Reklam


Den här rätten gör sig också alldeles utmärkt på grönsaksbuljong och utan kött men då skulle jag ta i mycket mer höstkryddor som rosmarin och timjan samt att jag förmodligen skulle slänga i en skvätt grädde eller den där créme fraichen som står i Arlas recept som jag länkar till.

I veckan hade de "höstig högrevsgryta med kokt potatis" på lunchhaket där jag jobbar och tillsammans med en brödbit och en lite sunkig grönsaksbuffé samt ett glas äpplejuice och en kopp lätt bränt kaffe som avslutning gick kalaset på 89 kr/portion.

Jag skall inte klaga för jag valde inte att äta rätten där och då men jag har faktiskt ätit på det stället vid tillfälle och de gör helt hyggligt krubb men billigt är det inte och tusan vet om det ens är prisvärt. Oavsett vill jag med detta poängtera att matlådan jag hade med mig istället gjorde mig väldans mätt och tillfredsställd och vattnet jag drack till släckte törsten utmärkt. Kaffe ingår som löneförmån på jobbet så där sparar jag också in vilket gör att jag sparade 82,20 kr på lunchen. Gör man det varje arbetsdag i ett decennium och istället köper en svensk indexfond skulle man kunna ha en portfölj som varje månad genererade en avkastning på 1864 kr vilket rimligtvis borde innebära att portföljen därefter kan täcka dina måltidskostnader permanent.

z2036.blogspot.se



Beräkningarna antar 11 % årlig genomsnittlig avkastning och perfekta förhållanden precis som vanligt men syftet är att få dig att inse kraften i att äta gott samtidigt som du ger dig själv oanade ekonomiska frihetsgrader.

Lycka till och smaklig måltid.





Bildkälla: arla.se, att välja lycka, z2036.blogspot.se

2 kommentarer:

  1. Mycket trevligt med ytterligare recept - keep up the good work!

    Och ett mycket illustrativt exempel på hur ekonomiskt det är att vara vegetarian - halva kostnaden är ju faktiskt högrevet. ;)

    SvaraRadera
  2. Tack Utlandsutdelaren

    Det finns klara ekonomiska fördelar med att vara vegetarian. Jag hade förmodligen inte fungerat som människa men billigt hade det blivit.

    Igår åt jag lunch på kryddiga rostade rotfrukter som jag rev parmesan över och en liten skvätt créme fraiche. Det klart dyraste var parmesanen som jag använde för att lyxa till det hela. Den var på extrapris, 100 kr/kg. Totalt lunchpris ca 2.50 kr...

    SvaraRadera