tisdag 6 september 2016

En analys av Kopparbergs

Häromdagen skrev jag att jag ville äga mer spritrelaterade aktier och anledningen till just det valet är främst mitt intresse i mat och dryck. Jag gjorde en snabb jämförelse mellan världens största spritkonglomerat Diageo och det lilla Kopparbergs och konstaterade att jag ville äga båda men inte till nuvarande pris men skulle jag välja något skulle det bli Diageo.

Nu hade jag på förhand bestämt en köpkurs på Kopparbergsaktien på max 275 kronor men jag hade inga illusioner om att komma in på den kursen efter senaste rapporten men döm om min förvåning när kursen samma dag som publikationen av ovanstående inlägg sjönk med nästan 5 % och liggande långorder slog in. Jag kan nu stolt sälla mig till alla de glada aktieägare företaget lyckats locka till sig på sistone med sin fantastiska utveckling.




Bolaget

Många är vi som känner till Kopparbergs på deras söta cider men få vet att bolaget är världsledande på denna produktkategori och har nått enorma försäljningsframgångar allt eftersom man lyckats vända konsumtionstrenderna från torr cider och alkoläsk till söt cider.

Bryggeriet startade redan 1882 när ett antal bryggare gick samman för att producera svagdricka och nu drygt 130 år senare producerar man välkända märken som Sofiero och Höga Kusten förutom sin söta och halvtorra Kopparbergs cider. Man har också ett stort sortiment alkoholsvaga och alkoholfria drycker vilket breddar marknaden och man producerar också gin och vodka under namnet Frank´s. Det senaste greppet är att försöka slå sig in på vinmarknaden med en bubblande rosécider. Det ser vi fram emot.

Fundamentalanalysbloggen gjorde i maj en ganska fin genomgång av bolaget vilken är väl värd att läsa om man inte orkar nyttja Kopparbergs eget material för att sätta sig in i detta fina bolags historia och framtidssträvanden..

Aktien


Aktien noterades 1999 men den egentliga kursresan startade 2013 och har sedan dess klättrat nästan 1100 %. Men man skall inte stirra sig blind på historisk data.

Idag handlas aktien till ett p/e runt 25 vilket prisar in en relativt hygglig portion tro om tillväxt och man betalar närmare 3 kronor per försäljningskrona. Aktien är inte billig ur ett ögonblicksperspektiv men låt oss titta på perioden 2011-2015. Nettoomsättningen har ökat från 1334 miljoner till 1972 miljoner kronor vilket är en ökning med 8,13 % per år i genomsnitt vilket är ganska bra.

Vad som dock står ut är att man ökat resultatet från 94 miljoner till 300 miljoner kronor motsvarande 26,12 % per år. Man har gått från en rörelsemarginal på 8,3 % till 15, 6 % och man har en avkastning på eget kapital på hela 60,8 % vilket är smått på fantastiskt.

Senast var utdelningen 4,4 kr/aktie vilket på 275 kr ger en direktavkastning på 1,6 % vilket är i lägsta laget men man har ökat utdelningen med hela 29,67 % per år även om utdelningsökningen var aningen försiktigare i början av perioden för att mellan 2014 och 2015 klättra uppåt med 83 %. Skulle de hålla jämna steg med sin vinstutveckling och öka utdelningen med runt 25 % per år skulle utdelningen om 3 år vara 8,60 kr dvs nära dubbelt så hög och man skulle ha en direktavkastning på sina aktier motsvarande 3,1 % YOC. Under samma period skulle man sannolikt ha upplevt en makalös kursresa.

Jag misstänker att den mest fantastiska delen av resan är över och att resan mot världsherravälde kommer att gå aningen långsammare framöver men jag har stort förtroende för VD Peter Bronsmans förmåga att ta bolaget till nästa steg och även om en rejäl portion av företagets intäkter kommer från Storbritannien är jag osäker på om jag räds en eventuell brexit. Storbritannien kommer förhandla fram rimliga handelsavtal och livet kommer flyta på som vanligt.

Jag köper ett expansivt konsumtionsbolag vars produkter efterfrågas i hela världen om bara företaget klarar av att nå och bearbeta marknaderna. Jag köper ett utdelningsbolag med enorm kurspotential och hoppas på tillväxt och utdelningsökning i höga tvåsiffriga regioner.

Hur tänker du om Kopparbergs?


Länk till Kopparbergs aktie hos Avanza har du HÄR.


Bildkälla: kopparbergs.se och avanza.se

6 kommentarer:

  1. Du kan allt på det att klia i köpfingret du😊

    Tack för en genomgång av ett fint bolag👍🏻

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör mitt bästa :-)

      Jag ser fram emot några intressanta säsonger så vi kan se att tillväxten håller i sig.

      Radera
  2. Jag gillar Kopparbergs och skulle gärna ha den i portföljen men tycker den är på tok för dyr i nuläget med viss bubbelvarning. Köper sällan aktier i redan etablerade företag som har lägre utdelning än 3 procent årligen och kursen ska ned ordentligt innan den når i närheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har vi olika krav på våra investeringar. Om historien är en vägledning för framtiden tycker jag att bolaget är rimligt värderat men givetvis är det trevligt om kursen går ner. då kan jag köpa mer :-)

      Radera
  3. Tack för en bra och välskriven genomgång!

    Kopparbergs finns på min radar och jag är väldigt sugen på att plocka in bolaget i portföljen, men hade gärna sett att aktien letat sig lite mer söderut innan jag slår till. Dock är det ju så att bolaget presterar och uppvisar fina siffror, och kvalitet brukar kosta lite mer. Svårt det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet

      P/e på 25 och p/b på över 10 är ganska dyrt även för 25 % vinsttillväxt och 60 % ROE om risken finns för avkylning men samtidigt vet vi inte vad pengar kostar och normalläget skulle kunna bli 18-20 i p/e vilket inte skulle göra kopparbergs särdeles dyr alls.

      Allt handlar om framtidstro och eventuellt hade jag tur som kom in på 275 och eventuellt var det extremt dyrt. Det var ju bara några månader sedan den stod i 210 kr så vi får se...

      Radera