söndag 25 september 2016

Veckobrev 38

Löningen har kommit och gått. Fenomenet #Uppesittarkvälltwitter trendade starkt även denna gång och jag fick några nygamla tips till portföljen. Jag har inte gjort slag i saken ännu utan fyllt på i befintliga innehav än så länge.

Bild: Pixabay.se

Börsen har varit stark den senaste veckan och sedan månadsskiftet ligger vi på plus 1.4% men vem är jag att klaga. Jag har sagt det förut. En utdelningsstrategi gör att man kan vara glad jämnt. När börsen går ned får man fler aktier vilket ökar framtida inkomster och när börsen går upp får man mer pengar på depån och båda är mumma för humöret.

Det kanske är rimligt att reflektera över Engelska skolans introduktion som är i ropet nu. Släppet är ganska speciellt för det är tydligen så att Avanza (och de flesta andra banker) är utestängda från noteringsprocessen så om man vill vara med är det Nordnet eller Handelsbanken som gäller och då väljer jag Nordnet. Och jag väljer faktiskt Nordnet för jag vill vara med. Skolan har fina siffror och jag tror att det kan bli en bra placering men jag har inte bestämt om jag skall behålla det jag får eller sälja ganska omgående. Det återstår att se men jag har i alla fall tecknat.

Under nästa vecka får jag anledning att plita på min månadsavstämning vilket alltid är spännande ur ett rent privat perspektiv och under den här helgen har jag dels skrivit om fastigheter och dels har jag skakat fram ett projekt som jag inom kort kommer dra fram ur hatten. Jag tror på de kommande veckorna som trevliga sådana.

Nu är en favoritårstid på plats med gulnande löv och en temperatur som gör det möjligt att hålla ett ganska högt tempo utomhus utan att behöva ha med sig en vattendunk för att överleva. Nu skall jag därför ge mig av på en längre promenad och därefter skall jag sätta mig ned och plita på en artikel om whisky som alternativ investeringsform. Det kanske blir en följetong. Först fastigheter och därefter sprit. Vad blir nästa? Guld, räntepapper, leksaker? Inte många andra alternativa investeringsslag jag kan någonting om men vi får väl se.



Bildkälla: pixabay.com



3 kommentarer:

  1. Vad roligt, själv ser jag mycket fram emot inlägget om Whisky! Själv har jag några flaskor i hyllan som sannolikt går att sälja för en prislapp som överstiger mitt inköpspris (Ardbog, Smögen osv) då de inte går att köpa i Sverige längre.

    Vad gäller alternativa investeringar finns det väl en uppsjö av möjligheter, handväskor, bilar, klockor osv... Frågan är var man drar gränsen för spekulation? Handväskor skulle jag inte råda någon att investera i, men sannolikt finns det folk som skulle kunna klara av att leva på att köpa och sälja dessa med god avkastning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flaskor du nämner kan man nog få en slant för :-)

      Jag skall göra ett så gott försök jag kan så får du utvärdera efteråt hur det gick :-) Men handväskor har jag inte ens spårbar kunskap om så det blir nog inget sådant i inlägget...

      Radera
    2. Yes, jag ska återkoppla efter ditt inlägg. Haha, nej, handväskor är inte min grej, men jag hade följande (enligt mig väldigt underhållande) klipp i åtanke när jag nämnde just handväskor.
      http://www.di.se/play/nyheter/jag-gjorde-en-miljon-i-vinst/

      Själv köper jag inte min whisky för att kunna realisera några vinster, ser snarare dessa flaskor som "inredning" nästan jämförbart med att köpa tavlor :) Det blir dock lite extra roligt när jag vet att flaskorna är lite unika och inte går att få tag på längre. Att köpa en flaska vanlig Jack Daniels skulle jag inte uppskatta som en "inredningsdetalj" :) Givetvis köper jag whisky för att dricka också, men jag köper ibland medvetet dubbletter just för att kunna behålla en oöppnad flaska hemma.

      Radera