fredag 1 juli 2016

Månadsavstämning Juni - Halvårsrapport

Oh spännande...

Ett halvår av 2016 är avklarat och jag går på semester idag. Vi har avklarat en brexitomröstning, Panamaskandaler och utdelningssäsongen 2016. Nu väntar beach 2016, sur börssommar och finullsföreningens årsmöte. Det ni - Ett sånt år.

Hur har senaste månaden gått då? Har jag klarat mig över brexitpuckeln och hur har halvåret fortlöpt?

Ekonomi

Portföljutveckling

Är det någon som undgått att uppmärksamma att det varit svajigt? Jag och hustrun var och träffade en mäklare som skyllde vikande efterfrågan på bomarknaden på brexit. Då vet man att det är stökigt.

Totalt är mitt hemmasnickrade AVL-index ned -2,90 % (+1,21 %) på månadsbasis och från årsskiftet ligger vi nu på minus igen med -2,41 % (0,50 %). Det var kul så länge det varade på plussidan.

Som ni vet anser jag att det är viktigt att jämföra sig mot ett index eftersom om man inte kan slå index med sin aktiva förvaltning borde man rationellt välja passiv indexförvaltning istället. Det går inte att utvärdera på månadsbasis och inte heller på bara ett år men så länge min portfölj leder över index är jag ändå ganska nöjd.

För två dagar sedan förberedde jag det här inlägget och då hade portföljen gått minus ett par procent och jag deppade lite för jag var bara marginellt bättre än index men idag är det andra bullar. Den senaste månaden har mina samlade portföljer utvecklats positivt med 1,92 % (1,90 %) rensat för insättningar och låneökning. Sedan årsskiftet har portföljen en positiv totalavkastning på 9,16 % (7,50 %) vilket är helt magiskt i min värld. Det betyder att min portfölj klarat sig nästan 12 procentenheter bättre än AVL-Index och då skall man veta att jag har mer i ränta och mindre i utlandet än jag tänkt mig och min utländska kapitalförsäkring är den i särklass bästa sett till procentuell utveckling.

Sparande

Den här månadens sparkvot blev lite av en besvikelse men det kanske bara är väntat när inkomsterna var nästan 40 % lägre än vanligt. Månaden bjöd trots detta på en sparkvot om 46,57 % (53,57 %) och på helåret har jag en ackumulerad sparkvot på 56,0 % (57,03 %). Senaste lönen var även den ganska mager men det kompenseras med råge av att jag fick en hygglig skatteåterbäring vilken jag i huvudsak redan avsatt till sparandet.

Utdelning

Juni är en svag månad men man skall inte gnälla över passiv inkomst. Mängder av utländska innehav lämnade ersättning men det blev ändå inte mer än lagom för att täcka elräkningen och bilförsäkringen. Utdelningarna för juni täckte 6,76 % (32,25 %) av månadens omkostnader. På årsbasis har jag nu fått in tillräckligt för att täcka 9,75 % (9,19%) av ett års konsumtion. Portföljen täcker 36 dagars konsumtion efter årets första halvår vilket är mer än portföljen genererade hela förra året. Om inte det gör mig glad förtjänar jag inte att vara glad.

Livskvalitet

Jag tog examen, fick mitt diplom och fick äntligen skriva på ett nytt anställningsbevis för nya jobbet. Mer än så behöver väl ingen.

Hälsa

Den här månaden har varit mycket av samma och jag har nätt och jämnt klarat av att komma upp i mängden steg. Det är sommarlov från att leda spinningpass på friskis vilket gör det ännu svårare att komma iväg till gymmet och med flera fina helger och vackert väder räknar jag med en viss omfångsökning över sommaren. Jag kom upp i 283,367 steg vilket är ett snitt på 9,445 steg om dagen och en klar besvikelse men sedan årsskiftet har jag ändå promenerat ungefär 2 miljoner steg så helt illa är det inte. Jag hoppas komma till Istanbul innan året är slut och det ser inte hopplöst ut eftersom jag avklarat mer än halva vägen redan.

Trots denna fantastiska resa visar vågen på en marginell minskning från 96,5 kg till 96,1 kg och det är nu inte så imponerande eftersom jag tidigare i månaden faktiskt var nere på 95 kg men jag kommer att komma dit så småningom.

Summering

Livet är ganska härligt. Semestern inleds med en middag i goda vänners lag och kulorna rullar in. Det är nu det gäller att kavla upp ärmarna och ta ett rejält tag inför hösten. Vi kommer se stök och bök och jag hoppas få vara med på resan mot botten där jag tänker säkra upp ytterligare en skvätt framtida inkomst.

Det senaste halvåret har varit helt fantastiskt. Bloggen har fått ungefär tre gånger så många läsare och jag vinner nya insikter och upplevelser från er varje dag. Börsen är störtkul och även om jag jobbar mycket så känns det ändå ganska skönt att bara jobba 100 %. Skolan var trevlig för man kunde prokrastinera lite och skriva på bloggen vilket är svårare nu men i gengäld är jag ledig när jag kommer hem vilket är en upplyftande, ny upplevelse.

Tack allihopa för detta halvåret. Nu kör vi ett till och slår alla rekord!


Bildkälla: freeimages.com

6 kommentarer:

  1. Vågar är orättvisa och opålitliga. Nöt på så kommer resultatet, troligen när du tycker att du förtjänar det minst.

    Och från orättvisa och opålitlighet är ju steget aldrig långt till fastighetsmäklarskrået... Att skylla vikande marknad på Brexit låter i mina öron ytterst tveksamt. Då tror jag mer på amorteringskravet som bov, men allra mest att folk inte gillar att shoppa bostad mitt i sommaren. Det är ett beslut kopplat till stress, planering och ekorrhjul - allt man vill slippa på semestern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har du rätt i allt. Vågen brukar svänga något kilo drygt om dagen så jag tänker att så länge jag har en fallande trend är jag nöjd :-)

      Och fastighetsmäklaren rapporterade endast det rådande osäkerhetsläget och att kunder verkar hålla hårdare i pengar nu än för en månad sedan men eftersom mäklarna verkar få betalt för att klippa sig, sola solarium och bleka tänderna vet jag inte om jag känner starkt att jag måste lita på dem :-)

      Radera
  2. Grattis till examen och bra jobbat med stegen! Själv kom jag upp i otroliga 425000 steg denna månad, ett snitt på 14150 steg per dag. Det är helt klart viktigt att röra på sig, själv jobbar jag på kontor och försöker gå både före och efter arbetstid för att må bra på sikt.

    Jag gillar din blogg, läser alla dina inlägg, och ser fram emot även kommande halvår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vilket beröm. Tack så mycket. Kul att du gillar bloggen.

      425000 steg är ju vansinnigt bra. Starkt jobbat. Speciellt för oss med stillasittande jobb är det viktigt att få till vardagsmotionen utanför arbetstid för den långsiktiga hälsan så du har helt rätt i det du gör.

      GoooO Investerardagbok :-)

      Radera
  3. Kul att se att dina portföljer gått 12%-enheter bättre än index i år! Sjukt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är helt magiskt men min teori är att det funkar i bearmarket men i bullmarket kommer jag glida efter. Men jag är glad så länge det varar. Viktigt att tänka på är också att det är mitt egna jämförelseindex med 10 % ränta.

      Radera