lördag 30 juli 2016

Veckans recept: Grillad makrill med grekisk sallad

I torsdags gick jag förbi en rejäl fiskbutik som ligger några kilometer från där jag slagit ned bopålarna och konstaterade att makrillen var billig. Jag har sett att den varit hygglig i pris tidigare men nu kostade den 29 kr/kg eller 50 kr vid köp av 2 kg. Det är billigt.

Detta fick mig att minnas tillbaka när jag var liten och pappa tog med mig ut till farfar och farmor för att med farfars båt åka ut och fiska makrill. Jag minns också när han tog med mig till en sjö för att meta abborre. Dessa tillfällen kunde ibland avslutas med att vi gjorde upp eld vid stranden och grillade dagens fångst. Man behöver egentligen inte mycket mer än fisk och eld för att få god mat men igår blev jag påmind om Grekland och det faktum att jag älskar det egeiska havet när Investeralitemera skickade en hälsning på grekiska.

En snabb googling gjorde att jag ramlade på receptet: Grillad makrill med rostad grekisk sallad

Givetvis var jag tvungen att återuppleva gamla minnen men jag föredrar min grekiska sallad kall när det är stekhett ute så sagt och gjort. Jag tror att det finns lika många recept på grekisk sallad som det finns greker men ibland ser jag paprika och ibland ser jag vattenmelon så jag valde båda. Ett par grillade makrillar med en fräsch grekisk sallad senare sitter jag riktigt nöjd och arbetar på att avsluta ett trevligt glas rödvin (ja jag dricker rött till fisk, speciellt om det är fet fisk) och petar de återstående fetaostbitarna. (Skrivet under fredagens senare delar) 

Extra nöjd är jag när jag betänker att jag funderade på att riktigt lyxa till det och plocka hem ett par trevliga köttbitar, baka några potatisar och slå en bearnaisesås men istället valde detta alternativ. Ta en titt på kalkylen nedan så förstår du varför säsongsmatlagning och möjlighet att förändra sina planer kan vara nyttigt. En stor anledning till att jag valde att justera mina planer var ju faktiskt att jag dog lite inombords när jag gjorde en snabb överslagsberäkning på vad det skulle kosta mig att vara ute i så dålig tid och försöka mig på lyx. Priset på bearnaisesåsen är beräknad på köpt sås.



Som du ser är makrillsrätten inte extremt billig men definitivt rimligt prissatt. Fru AVL tycker inte om oliver men det gör jag men man skulle kunna anföra att man inte behöver varken ost eller oliver och då skalar man bort över 4 kr. Det finns för all del de som skulle hävda att man inte behöver fisken utan kan köra den grekiska salladen vegetarisk och då får man också bort en rejäl summa. Jag tror på ett mellanting. I går hade jag utsatt mig själv för ankringseffekten och listat ut att jag genom att välja fisk åt billigt vilket gjorde att vi använde betydligt mer fisk än rimligt. Skalar man ned proteindelen en del kan man enkelt komma under den magiska 10:an om det skulle vara eftertraktat. Ett annat alternativ är givetvis att slänga i en metrev själv och äta det man plockar upp.

Nu till de intressanta siffrorna

Om du liksom vi gillar att bjuda dina vänner på middag på helgen och antar att ni kör parmiddag var annan helg skulle skillnaden på 75 kr/person kunna göra ganska stor skillnad. Med 30 år kvar till pension och en 11 % avkastningsnivå skulle det billigare alternativet innebära en ökning av portföljvärdet med över 1,3 miljoner kronor. Jag är definitivt redo att äta nyfångad, färsk fisk istället för nötkött om det innebär en förmögenhetsökning om 1,3 miljoner kronor så nu vet ni att ni förmodligen aldrig kommer bli bjudna på kossa hos familjen AVL.

z2036.blogspot.se

Lycka till!


Bildkälla: ica.se, att välja lycka, att välja lycka, z2036.blogspot.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar