torsdag 14 juli 2016

Klarar jag 50 %

Det är sällsynt att jag här på bloggen går igenom faktiska kronor och ören gällande mitt sparande men jag slogs häromdagen av att jag inte alls har reflekterat över vad allt detta sparande inneburit för portföljen det senaste halvåret.

Jag fick för ett tag sedan frågan om jag alltid sparat som jag gör nu och konstaterade snabbt att svaret på den frågan är nej. Jag har alltid sparat men oftast utan mål. Jag har sparat för att klara en regnig dag och resten av sparandet har ganska snart konsumerats upp. Mycket pengar har också blivit läropengar när jag har försökt tajma marknaden, hitta kursraketer eller göra andra dumheter på en börs jag visste alldeles för lite om för att egentligen hantera.

Det innebar att min startnivå i september förra året var relativt blygsam och speciellt blygsam var den om man jämför med många andra ekonomibloggare i omgivningen men det är nu inte poängen. Det viktiga är att starta och att arbeta mot ett mål och mitt mål är trygghet. Anne Wibble drog till med en årslön i buffertsparande och den gränsen är jag förbi för en tid sedan men jag känner ändå att jag har en bit kvar innan jag kan vara nöjd och kan känna fullständig trygghet.

För mig är det oerhört motiverande att till och från gå igenom resultatet av mina ansträngningar och jag konstaterade i halvårsskiftet när jag gjorde i ordning månadsrapporten för juni att det har gått ganska bra på sista tiden. Att spara 56 % av sin nettoinkomst gör skillnad även om inkomsten är begränsat inspirerande.

Vid årsskiftet rensade jag bort alla osäkra fordringar och konstaterade mitt "startvärde". Sedan dess har portföljvärdet ökat med 26 % om jag inkluderar insättningar exklusive lån. Av denna ökningen står portföljavkastningen för knappt hälften och insättningarna utgör resterande delen av värdeökningen. Givetvis kommer insättningarnas betydelse för portföljtillväxten minska med tiden och ränta på ränta kommer vara absolut avgörande men det känns fortfarande relevant att kunna konstatera att ett rejält sparande har effekt.

Det är min förhoppning och ett hemligt mål att årsskiftet sex månader fram, kommer visa att mitt sparande inneburit en portföljexpansion på 50 % under 2016. Detta är möjligt men kräver en sparkvot på en bit över 65 % och en fortsatt god positiv avkastning nästa halvår vilket givetvis är en rejäl utmaning men görbart.

Efter att jag skakat fram de här siffrorna börjar jag på allvar fundera på om jag måste äta annat än havregrynsgröt under hösten men jag ämnar leva oförändrat och se om det går ändå.

Vad gör du för att motivera dig till stordåd?



Bildkälla: pixabay.com

2 kommentarer: