söndag 28 februari 2016

Val, glädje, TED och pastasås

För att herr Att Välja Lycka skall vakna på mornarna är det en enkel rutin som skall till. Lite ekonominyheter sköljs ned med kaffe och frukosten delas med någonting som mjukar upp hjärnan lite. Ibland behöver jag en kvart stand up, ibland blir det ett halvt avsnitt Mythbusters eller varför inte lite Man vs Wild eller någonting annat där Bear Grylls äter något som gör att man är tvungen att anstränga sig lite för att hålla nere den frukost man fått i sig.

I perioder behöver jag någonting annat och det kan vara populärvetenskap på ett enkelt sätt á la TED. Ted serverar föreläsningar om alla möjliga ämnen i ett format som påminner om de upphuggna filmerna man kan se i niominuters delar på youtube fast tanken här är att ungefär 20 minuter skall räcka för att förmedla det budskap föreläsaren har att framföra.

Jag väljer föreläsning beroende på humör men det är sällan jag orkar med någonting tungt tidigt på morgonen men vad som är tungt kan ju vara subjektivt. Häromdagen såg jag en titel som skrek åt mig - Choice, happiness and spaghetti sauce!

Det kan inte bli mycket mer rätt än så för en gammal kock med nördiga ambitioner vars blogg handlar om att göra livsval för att leva ett lyckligare liv. På vilket sätt kan en pastasås göra mitt liv bättre?

Jag kan djupt och innerligt rekommendera att ni offrar 17:26 minuter av ert liv och ser det ovan länkade TED-avsnittet. På ett spännande sätt ger Malcolm Gladwell ett inspirationstal om hur viktigt det är att välja perspektiv, fråga rätt fråga på rätt sätt och att ta tillvara på alla människors olikheter. Om vi skjuter undan alla förutfattade meningar och öppnar upp för nya möjligheter kan världen bli lite bättre, människan kan bli lite lyckligare och du som anstränger dig kan bli lite rikare.

Genom att omfamna och uppmärksamma olikheter kan vi nå sann lycka.

Bild: Ted.com

Obs! Detta är inte ett sponsrat inlägg. Länkarna är till för din underhållning och information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar