söndag 7 februari 2016

Putsar i portföljen

Idag upplevde jag att jag hade lite för mycket fri tid att disponera. Jag borde studera, skriva, umgås med vänner, träna osv. men istället satt jag och lekte med mina portföljdokument, letade nya köpkandidater, planerade inför nästa vecka och dessutom skapade jag en samling cirkeldiagram.

Teknisk utveckling, grafisk design och allmän digital strävan har aldrig legat för mig men i ett försök att visa upp min portfölj på ett tydligare vis har jag låtit Excel hjälpa mig att grafiskt redogöra för mina innehav vilket du bland annat kan se under fliken Min Portfölj på startsidan.

Det känns bra att kunna visa upp fördelningen på mitt sparande. Den totala portföljen som du ser här bredvid innehåller ungefär 10 % buffert och en övrigt-post. Övrigt-posten är relativt illikvida tillgångar eller tillgångar av mer alternativ natur vilka kommer att inkorporeras i aktie/fondportföljen när tillfälle erbjuds. I bufferten ingår konsumtionssparande men i dagsläget har jag inget större jag sparar till varför posten bara är nödpengar för en regnig dag. I dagsläget har jag huvuddelen av dessa pengar hos företag som exv. 4spar eftersom det (så länge bolaget klarar sig) ger mig en snabb och säker inkomst. Jag hade givetvis kunnat köpa preferensaktier eller liknande och på så sätt kunna tillgodogöra mig en liknande avkastning men eftersom jag med den här summan inte kan acceptera kursfluktuationer behövs det ett sparande som är aningen mer stabilt samtidigt är jag beredd att ta risk för att få upp avkastningen varför den här lösningen är ett alternativ.

Fondportföljen utgör 34 % av portföljen men denna relation kommer minska med tiden eftersom mina månatliga insättningar i fonder är lägre än de jag allokerar mot aktier för tillfället. Min motivation till det är att jag hoppas kunna välja enskilda aktier som ger högre avkastning än fonderna jag valt. Utvärdering av detta kommer och skulle det vara så att jag inte kan slå mina fonder får jag antingen tänka om helt och hållet eller fundera över hur jag placerar.

Av värdet allokerat till aktier och preferensaktier utgörs i dagsläget 37 % av preferensaktier och resten är "vanliga" aktier. Utav aktieportföljen är nära hälften amerikanska aktier och resten är svenska aktier vilket kan tänkas innebära en lite hög valutarisk och detta kan vara värt att se över för framtiden.

Branschfördelningen är en grov indelning och det enda man kan tänkas anmärka på är att fastighetsdelen fortsatt är lite hög men med tanke på diversifieringen jag har och det stabila kassaflödet den här delen genererar kommer nog nivåerna inte sjunka särdeles snabbt.

Industri är ett annat stort segment men eftersom det spänner över så många sektorer är jag inte orolig för att öka och skulle svängningarna i oljan minska en aning kommer nog energi/råvaror att utökas en aning eftersom det historiskt sett genererat hög direktavkastning.

Lite detaljstudier visar att H&M, Atlas Copco och OHI samtliga har en vikt över 10 % men än så länge är jag bekväm med det. Jag ämnar fylla på i KO, ABB och Nobina när tillfälle ges och jag har en rad bolag på observation men pengarna måste räcka till också :-)

Sist men inte minst reflekterar jag över min beräknade YOC vilket för all del inte är ett mått jag bryr mig så mycket om men det är ändå trevligt att se att jag förväntar mig nästan 6.5 % på den totala aktieportföljen inkl. preferenser. Kul är också att när ungefär 70 % av aktieportföljvärdet har rapporterat årets utdelningsförändringar ger det mig en organisk utdelningsökning på nästan 4.5 % om vi bortser från det som inte rapporterat ännu och utesluter preferensaktierna ur ekvationerna. Det är mycket roligare att göra så än att räkna på hela portföljen och jag tror inte att det hade varit rättvisande ändå eftersom jag håller de olika tillgångarna av olika anledningar och med olika bakomliggande motiv.

Njut av veckans sista kväll!


Bildkälla: Att Välja Lycka

2 kommentarer:

  1. Hej Attväljalycka!

    Tack för att du delar med dig av din portfölj och dess uppbyggnad. Intressant att se vilken strategi andra har valt för att nå sitt mål. Tycker att det finns en bra diversifiering i ditt upplägg och vi delar en hel del aktier (vilket måste betyda att det är bra :) )

    Må väl och lycka till!
    /Utdelningsstugan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningsstugan!

      Tack. Jag kan bara hålla med. Att se vad andra gör och inspireras av det är ett bra sätt att växa som individ.

      (Om vi delar aktier måste de vara bra :)

      Lycka till själv

      Radera