onsdag 3 februari 2016

7.1 % utdelningsökning

Igår kväll rapporterade Archer-Daniels Midland (ADM) sitt fjärde kvartal och det föll under analytikernas förväntningar som så många andra bolags rapporter också gör. Man kan ju fundera över huruvida det är bolagens vinster eller analytikernas förväntningar det är fel på.

ADM redovisade en vinst per aktie på 61 cent och förhoppningarna låg på 65 cent i snitt men skall man vara rättvis kan man också notera att för ett år sedan låg vinsten på en jämn dollar vilket ger ett vinsttapp på 39 % vilket är ganska betydande. Jag vill då hävda att detta lite större tapp redan är inräknat i priset på aktien och att det endast är de senaste 4 centen man behöver ta hänsyn till just idag när priserna skall räknas om.

Vinsten per aktie blev alltså fyra cent lägre än förväntat eller lite över 6 % lägre. I skrivandets stund handlas ADM till en kurs nästan 9 % lägre än innan rapporten och detta trots att det finns andra nyheter där som för oss investerare är ganska positiva. Om jag räknar rätt innebär detta att ADM för helåret 2015 tjänade 2.60 dollar per aktie. Det ger ett P/e på 12,5 om vi inte tror på någon utveckling vilket jag gör vilket tyder på ett bra pris på aktien.

ADM var också vänliga nog att meddela att man ämnar dela ut 30 cent per kvartal och aktie att jämföra med de 28 centen vi fick förra gången. Det är en höjning på över 7 %. Givetvis kan man se det som en besvikelse eftersom sist de höjde tog de i från tårna och höjde med 16.6 % och då är ju ynka 7 % lite klent men jag tror nog att jag hellre väljer att se det som att med 7 % höjning per år dubblas min utdelning ungefär vart tionde år vilket inte är fy skam. 7 % är ju en bra bit över inflationen som är på ungefär 1 % och vill man ta det ett steg till, när fick du senast en så stor löneförhöjning?

En vinst på 2.60 $/aktie innebär en utdelningsgrad på ungefär 46 % vilket fortfarande innebär gott om svängrum för höjningar i framtiden och med en aktie nedslagen av marknaden är nu den förväntade direktavkastningen uppe på nästan 3.7 % vilket är magnifikt för ett bolag som höjt utdelningen i 40 år på raken.

Andra positiva nyheter är att bolaget annonserade att de anser att aktien är attraktivt prissatt och ämnar därför köpa tillbaka egna aktier till ett värde av mellan en och en och en halv miljard dollar under 2016. Det innebär ytterligare pengar i min plånbok så nu är det jag som laddar ur kanon på det mesta av krutet och köper mat för hela slanten.

Långsiktigt är jag övertygad om att ADM kommer vara en god investering och jag investerar bara långsiktigt.

Bild: Freeimages.com

4 kommentarer:

  1. Hej Att Välja Lycka!

    Archer-Daniels Midland (ADM) är ett bolag jag inte spanat in tidigare, får spana in det efter läst din analys av rapporten ovan. Ser ju riktigt spännande ut! Grattis till den fina utdelningsökningen!

    /Utdelningsstugan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningsstugan!

      Tackar för lyckönskningen. Jag tror inte du är ensam om att ha missat den här doldisen för jag verkar ganska ensam i den svenska bloggsfären om att följa det här bolaget. Jag hittade det efter att ha läst en analys av Jason när han drev dividendmantra och blev lockad.

      Man behöver vara beredd på turbulens men jag tror på bra långsiktig avkastning.

      Kul att du hittade hit så att jag får en till blogg att följa :-)

      /Att Välja Lycka

      Ps. Jag initierade min investering ganska nyligen vilket du kan läsa om här; http://attvaljalycka.blogspot.com/2015/12/kan-mat-vara-lonsamt.html
      Ds.

      Radera
  2. Jag har också en post i ADM och ökade lite ytterligare igår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra och kul att se att du hittade hit.

      Idag blir det många bloggbekantskaper att lägga till bevakningslistan :-)

      Radera