torsdag 18 februari 2016

När börsen går upp

Jag finner mig i en prekär situation. Börsen har på bara några dagar tagit ett rejält kliv uppåt och är nu drygt 10 % upp från förra veckans botten. Jag har fått in en liten slant på kontot som följd av att en förening jag är med i valde att betala ut pengar för kostnader jag haft i det ideella arbetet jag lägger ned där och nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra med pengarna.

Detta är ju lite förvånande eftersom vi fortfarande har ganska angenäma priser på vissa bolag, speciellt om man jämför med kurserna för ett halvår sedan. Men det är ju mycket lättare att jämföra med situationen för en vecka sedan och gör jag det har jag ju missat köpläget.

När jag tänker så så är det ganska trevligt att gå in i kursgraferna för det värdepapper jag är intresserad av och ögna igenom mina senaste köp. Dessutom är den här bloggen ganska värdefull för det är lätt att gå tillbaka och se hur exalterad jag var för tre veckor sedan över att kunna köpa Tele2 för 72.2 kr/aktie, H&M för  183.6 kr/aktie och Atlas Copco för några tioöringar under 187 kr/aktie. När börsen stängde igår slutade Tele2 på 72.1 kr, H&M stängde på 186.1 kr och Atlas Copco fick man för 181.9 kr stycket.

Detta innebär ju att om jag var bekväm med kurserna för tre veckor sedan och gladeligen shoppade upp mina lönepengar på dessa tre aktier kan jag ju inte rimligtvis vara missnöjd med samma eller lägre kurser idag. Bortsett från H&M som har klättrat upp en dryg procent är de båda andra ned jämfört med för tre veckor sedan även om i fallet Tele2 gäller det en ynka 10-öring men det spelar inte så stor roll. Jag hade handlat dessa aktier i flera månader och lyckligt sett kursen dala och inlägget jag länkar till ovan var precis efter rapporterna där marknaden straffade bolagen lite extra hårt vilket gjorde att jag lyriskt kastade pengar efter de som ville prångla ut sina aktier till extrapris.

Givetvis är det kul att kunna träffa botten men skall jag vara riktigt ärlig så tror jag inte att börsens senaste glädjeskutt betyder att vi har sett botten för denna gång och nu kan se fram emot sju goda år. Jag tror att det finns en hel del nedsida kvar för den tålmodige men för mig finns det ingen anledning att vänta på goda eller svåra år. Jag köper aktier för alla pengar jag kan få tag i; eller aktiefonder vilket i stort sett är samma sak. Jag vill äga så mycket av mina fina bolag jag kan vid varje givet ögonblick och med bara lite drygt en vecka kvar till löning kan jag lika gärna sätta de här nya pengarna i arbete direkt.

Sagt och gjort. Pengarna var på plats i måndags eftermiddag men jag glömde denna gång att använda Avanzas nya superkraft; direktinsättning, så pengarna landade inte på kontot förrän igår. Direkt slet jag till mig en mikropost Tele2 efter att ha läst att till och med herr Hernhag vågade sig in i Tele2 på 69.50 kr och eftersom han kom med goda argument liknande mina egna kände jag mig extra motiverad att göra honom sällskap. Bolaget har en finfin direktavkastning och jag ångrar att jag inte gick in hårdare när jag hade chansen.

Några minuter senare dubblade jag mitt nästan osynliga innehav av Nobina varför det innehavet nu uppgår till den ansenliga volymen av 0.8 % av min portfölj. Där finns det helt klart plats att utöka.

Utöver detta har veckan varit ganska händelselös men jag har lyckats få in ett par nya småsaker i portföljen som jag inte hunnit skriva om ännu. Nya bolag förtjänar lite extra tid och jag hoppas att jag kan ge dem det i helgen. Sista delen av denna börsvecka borde innebära en hel rad utdelningar från de amerikanska aktierna om jag inte sett helt fel i listorna och detta kan göra nästa vecka till en rolig tillställning.

Hur hanterar du en uppgång?

Bild: Freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar