lördag 20 februari 2016

Installationer, Installationer, Installationer

För några veckor sedan såg jag en dipp i kursen hos ett företag jag har kikat på ett tag nu. Bolaget introducerades på börsen så sent som i oktober förra året och har sedan dess haft en relativt lugn period på börsen men som så många andra aktier fick även denna akties kurs sig en törn i förra veckan och då slog jag till.

Bolaget jag pratar om är Bravida Holding som sysslar med tekniska installationer för byggnader och anläggningar. De är verksamma i stora delar av norden och när jag läser om bolaget verkar det ånga på rejält. Jag tecknade mig faktiskt för aktier vid IPO'n i oktober och fick tilldelning men jag sålde positionen nästan direkt med en liten vinst men sedan dess har jag läst på om bolaget och även om helårsrapporten inte kom förrän igår kändes investeringen bra.

Senaste kvartalsrapporten berättade om hur 2015 såg ut och man kunde då stoltsera med att omsättningen ökat med 18 % och rörelseresultatet (EBIT) hade ökat med nästan 11 % jämfört med året innan. Vinst per aktie gick ned lite men justerat för särskilda kostnader gick den från 1.59 kr till årets 1.94 kr vilket är ett rejält lyft och man har under året genomfört 16 stycken förvärv och sådant tar tid. Jag förutsätter att när dessa nya verksamheter till fullo inkorporerats i rörelsen kommer effekterna synas tydligare.

Bravida genomför som sagt en rejäl mängd uppköp men även den organiska tillväxten är god och ligger på 7 % vilket måste sägas är en bra nivå. Det verkar som om bolagets ca 9000 anställda med VD Mattias Johansson gör ett gott arbete för att förse oss aktieägare med glada miner. Extra spännande är det att ungefär 1200 medarbetare valde att teckna aktier i bolaget vid introduktionen vilket verkar tyda på att de anställda gillar bolaget och ser en framtid.

Inför introduktionen publicerade Börsveckan en analys som senare lades upp av Placera där vinsten per aktie förutspåddes till 3.40 kr för 2015 men varifrån den siffran kommer och hur den skulle kunna bli verklighet förstår jag inte riktigt men med en utdelningspolicy på 50 % föreslog företaget en utdelning på en jämn krona. Det som grumlade var främst en hög med kostnader av engångskaraktär och negativa valutainfluenser och förhoppningen från min sida är väl att den typen av resultatstörande poster kan minskas i framtiden.

1 kr är ingen hysterisk direktavkastning med aktien på nivåer om 56 kr men 1.8 % är bättre än bankräntan och även om det här innehavet förmodligen är det som ger lägst direktavkastning i min portfölj förväntar jag mig stordåd över tid. Om de dessutom kan fortsätta växa som de gör kan det hända att både utdelningen ökar och kursen kilar iväg de närmaste åren.

Jag brukar försöka vara tydlig med att det inte är sannolikt att man kan tajma marknaden utan det bästa är alltid att vara långsiktig och försöka handla ofta. Jag lyckades gå in på en relativt låg nivå som redan ger mig en behaglig kudde att vila på men min övertygelse är att det på sikt finns en rejäl uppsida hos det här bolaget och jag vill vara med på resan. Jag kommer köpa mer när tillfälle erbjuds.

Det här är ett litet innehav men jag har ändå lyckats smälla till och köpa på mig så pass att bolaget nu utgör 1.8 % av min portfölj men det kommer snabbt ändra sig då jag ämnar fylla på i andra bolag först. Intressant att notera är att Placera igår släppte en ny analys av bolaget där de väljer att rekommendera ett neutralt förhållningssätt till aktien. Jag kan hålla med om att aktien förmodligen är fullvärderad i det korta perspektivet vid nivåer över 55 kr men vi ser häftiga svängningar och kryper den under 50-lappen tycker jag allt att det börjar se attraktivt ut även på kort sikt. På lång sikt tror jag, precis som jag skrev ovan, att bolaget har mycket att ge.

Bild: bravidaarena.higab.se/

Trivia: Bilden föreställer ena pelaren på den relativt nya Bravida Arena på Hisingen i Göteborg och denna pelare tillsammans med de fyra andra ser jag ibland när jag utforskar den stora staden på västkusten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar