onsdag 11 maj 2022

Det kostar på att vara ledig

Jag har slutat följa elförbrukningen dagligen för jag tycker att vi har kommit ned till en hygglig nivå sedan jag fick nojan och började optimera där i januari.

Däremot går jag in någon gång ibland och kollar så att det ser okej ut och nu senast slogs jag av en ganska intressant uppenbarelse.


Vid månadsskiftet började fru AvL jobba men det var först på tisdagen den 3e maj hon faktiskt lämnade hemmet för att färdas till den nya arbetsplatsen.

Ser du någonting speciellt i tabellen ovan?

Herr AvL är hemma de dagar fru AvL jobbar men det har jag varit alltid. Skillnaden kan för all del vara att jag inte jobbar med alla de skärmar och datorer jag använder men jag skulle gissa att det inte är det som gör det heller.

Fru AvL anser nämligen att det är viktigt med ljus. Det skall vara ljusare inne än ute och när det börjar bli soligt ute då går det ganska bra med ljus här hemma om de är inne.

Dessutom tenderas det att badas barn och duschas i betydligt högre grad, handdiskning sker, vattenkokaren gör te, tvättmaskinen går aningen oftare och det händer att det vädras ibland.

När herr AvL är hemma lagas det för all del mat, golvet städas, diskmaskinen körs och tvättmaskinen tvättar men bara när det behövs. Det är dessutom släckt när det är ljust ute och om jag och döttrarna går ut skall dörren vara öppen så kort tid som möjligt för att minska värmespillet.

Jag vet inte om det gör så stor skillnad eller om det här bara har sammanfallit med väderväxlingar men det är ändå en genomsnittlig minskning av förbrukningen med 6-10 kWh. Helgen var ovanligt solig varför vi spenderade den hemifrån i huvudsak varför hela perioden är liknande.

Med ett pris på 1,50 kr/kWh sparar vi ändå runt 400 kr i el per månad på det här om det håller i sig. Det vore ju en intressant bieffekt av arbete förutom den extra inkomsten.

3 kommentarer:

  1. Ja man förbrukar mer el när man är hemma, kanske kör lite tvätt/disk, brygger kaffe, lagar mat osv. Nu är det inget problem för oss båda som inte får jobba hemma, men för de som har denna möjlighet är det antagligen ökade kostnader. Den största kostnaden med att vara ledig är dock ohotat inkomstbortfallet :D vabb, sjukskrivning, osv allt det kostar rejält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag skulle hävda att vabb är att vara ledig. I alla fall inte med mina barn :-) Men jag hör vad du säger...

      Radera
  2. Jo, kvinnor har en tendens att vara dyrare i drift än män. Det gäller det mesta tydligen :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera