lördag 7 maj 2022

Färska kryddor

De senaste åren har jag haft en kolonilott där ett par kvadrat har varit avsatt för kryddor. Det har varit väldigt trevligt att kunna gå dit och plocka de färska örter jag velat ha men i ärlighetens namn har det inte blivit så ofta.

Kroppen är lat och hjärnan är glömsk så promenaden på ett par hundra meter tur och retur uteblev oftast när middagen skulle upp på bordet.


Därför är jag riktigt nöjd över att nu ha en liten kryddlåda precis utanför det inglasade uterummet.

Just nu har jag mynta, gräslök, timjan och rosmarin men jag planerar lite dill och persilja när värmen är på plats på riktigt.

Än så länge har det skördats gräslök till kalla såser, timjan till grillat kött och mynta till drinkar förra helgen. 

Och vi är bara i början av maj.

Det här kan bli hur bra som helst.

Använder du mycket örter?

3 kommentarer:

  1. Det är onekligen en lyx med färska kryddor, dessutom pryder de sin plats. Vi har precis investerat i ett par nya uppsättningar persilja (älskart) och gräslök, samt sått dill. Inte så många sorter men man klarar sig långt på det. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med de där tre klarar man sig jättelångt. Timjan använder jag nästan varje dag också men i ärlighetens namn blir det inte så himla mycket rosmarin så dill och persilja kommer det att bli inom snar framtid även här :-)

      Radera
    2. Åh där sa du nåt. Timjan! :-)

      Radera