lördag 11 december 2021

Snickerskladdkaka och vegansk kolasås

Fru AvL och jag följer lite olika saker på sociala medier. Jag följer ekonominördar och influensers vars syfte är att sprida glädje. I fru AvLs flöden hittar man mycket barnrelaterat och ett gäng fikakungar.

Jag får bilder tillsänt mig på det ena bakverket efter det andra och eftersom jag inte skall äta sötsaker är det extra lockande så klart.

Nu för några veckor sedan fick jag nedanstående bild med texten - "I helgen skall vi testa en ny kaka så du får köpa jordnötter."


Snickerskladdkaka (recept)

Receptet ovan är bra. Kolatäcket skall nog inte vara mycket tjockare än en jordnöt för det riskerar att bli lite mycket. Hela kakan mår bäst av att serveras rumstempererad för annars blir chokladtäcket nästan omöjligt att bryta sig igenom.

Så vad tillför jag då om jag inte pratar om hur man kan förbättra receptet utan bara länkar till någon annans recept?

Jo jag tänkte prata om alternativa kolakrämer.

Dulce de leche är ju definitionsmässigt gjort på mejeriprodukter och jag har tidigare skrivit ett inlägg om att göra egen, laktosfri sådan i det här inlägget. Vad jag inte visste var att du inte behöver mejeriprodukter alls för att göra en acceptabel Kolasås/kräm.

Det går att göra på i stort sett alla alternativa mjölksorter som soja, ris, havre m.m. men det man skall räkna med är ju så klart att smaken på kolakrämen kommer ta mer smak av den ursprungliga råvaran än jag upplever att en traditionell dulce de leche tar av mjölken.

Gör man sojakola på en sojamjölk som dessutom inte är så god kan man kasta kolan innan den är klar för den blir vidrig och skall man vara ärlig är inte riskola en höjdare heller. Mandelkola funkar förvånansvärt bra men min personliga favorit är nog ändå kokosmjölk.

Kokoskola görs på kokosmjölk med minst 3% fetthalt och lika mycket strösocker i volym. Dessa två ingredienser sjuds sedan länge tills du har en kladdig, mörk kolasås.

Jag är inte helt säker på att jag tycker att det funkar superbra i en snickerskaka för det blir lite för många stora smaker men om man behöver göra kakan vegansk är det fortfarande ett okej alternativ och till andra saker där en kolasås kan användas är kokosvarianten lysande.

En hygglig vaniljglass med en varm kokosdoftande kolasås är riktigt nam-nam och en äpple- och kokospaj blir definitivt inte sämre av lite kolasås ringlat över.

Ta nu och testa att göra en snickerskladdkaka och om du vill göra den vegansk gör du en smakrik vegansk kolasås och byter ut smör mot ett vegetabiliskt fett istället.

Har du testat att göra egen dulce de leche?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar