onsdag 22 december 2021

Följer index

Sedan vi fick loss våra pengar igen i mitten av oktober har jag periodiskt puttat in mer och mer pengar på börsen så nu är vi investerade till knappt hälften.

Det kanske inte låter så imponerande men jag trodde att det skulle ta ytterligare ett par månader att komma så här långt. 

Det är värdefullt att som investerare utvärdera sin egen strategi, att utsättas för oväntade händelser och testas psykologiskt för att utvecklas och bli starkare på resan mot alla de där miljonerna. Jag trodde i min enfald att det svåraste testet på marknaden var att hantera volatilitet (svängningar) men jag verkar vara naturligt rustad att hantera tvära kast och djup nedgång när det kommer.

Det jag insett nu är att det var oerhört mycket svårare att hantera att börja om.

Detta talar om för mig att jag så klart inte är naturligt rustad att hantera svängningarna på börsen utan att jag har utsatts för det så många gånger att jag vant mig. Däremot är det här första gången jag varit tvungen att börja om på det här viset och eftersom det är första gången är det ovant och svårt.

Trots utmaningen har jag flera gånger i veckan (jag vet att det inte är rationellt men det är ganska kul) petat in mer och mer pengar och köpt, i huvudsak fonder men jag köper också aktier nästan varje dag.


Jag roade mig med att kolla på min utveckling igen nu när det närmar sig nyår och utvärderingarnas tid har kommit. Konstigt nog har det gått ganska bra.

På helåret är AvL Index upp 19,97 % där det är tydligt att det är de 40 % som utgörs av svenska aktier som varit årets stora bidragsgivare och gett över 13 av de där 20 procenten. Sedan 15e oktober har index gått 1,38 % och på den tidsperioden står den svenska delen för mer än hela uppgången eftersom både obligationsdelen och den globala delen har gått ned marginellt.

Familjens portfölj har på helåret klättrat hela 23,86 % och sedan 15e oktober 1,2 %. 

Det måste jag säga är ganska remarkabelt att vi med knappt hälften investerat mot börsen ändå håller jämna steg. 

Nu råkar det härstamma från en god portion tur då de 15 % vi hunnit slänga in på svenska börsen har genererat en god bit över 10 % i avkastning på 2 månader medan allt annat har gett allt från blygsam avkastning till usel avkastning men på totalen har det således blivit ganska bra.

Det är min ambition att familjen skall vara fullt investerad igen innan mars månads utgång. Kanske tidigare om jag jobbar på. Med lite tur får vi en sättning i januari så att jag kan klämma in rejält med pengar då.

Oavsett vilket så kommer jag fira jul och nyår med vetskapen om att vi i år har fått mer avkastning på våra sparade slantar än vi tjänat på våra jobb. Det är ganska sjukt men samtidigt en ganska mysig känsla och ju längre vi kommer på vår sparresa desto enklare kommer det bli. I år krävde det en onormalt hög avkastning men om 10 år kommer förhoppningsvis en ganska blygsam årsavkastning räcka eftersom räta på ränta är världens åttonde underverk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar