onsdag 8 december 2021

Wonderful Times Group - Pyttelitet barnproduktbolag med enorm framtid

Inlägget innehåller reklam från Avanza

Nu har jag presenterat ett antal stora, stabila portföljpelare som ger mig ägande i en rad olika branscher. Alla bolag erbjuder någon liten möjlighet till överavkastning men deras grunderbjudande till portföljen är stabil och trygg avkastning över lång tid.

Nu är det dags att försöka leta fram några kryddor till portföljen. Kryddor som kan ge en hög avkastning till en rimlig risk.

Mina grundförutsättningar är att jag har ganska svårt att förstå biotech och en hel del av teknikvärlden. Om man börjar prata om nanometrar eller biomarkörer så kräver det mycket mer av mig än om man diskuterar leveranssäkerhet i underleverantörskedjor eller yield gap och olika fastighetsmarknaders direktavkastningsförändringar över tid.

Med den förförståelsen kan man vara förhållandevis trygg i var jag kommer börja leta även om jag förr om åren har haft små, små äganden i bolag som Enea och Sivers Semiconductors. Det kan väl hända att jag letar mig in där igen men då kommer det handla mer om chansposter än att jag i grunden fattar vad det är jag köper och skall jag vara riktigt ärlig så tycker jag inte att det är riktigt lika roligt.

Wonderful Times Group*

WTG* är ett bolag på Spotlight med ett börsvärde på ungefär 70 miljoner kronor så det här är inget jag rekommenderar (alls faktiskt) till någon som inte har gott om tid och intresse för sina investeringar.

Bolaget är en grossist som utvecklar, marknadsför och säljer leksaker, spel samt baby/barnprodukter på den nordiska marknaden. Man egenutvecklar och man säljer andras intressanta varumärken.

De flesta med barn i sin omgivning borde ha någon form av relation till varumärken som ALF spel eller Bumbo men även utan varumärkeskännedomen kan man ha kommit i kontakt med företagets produkter i olika restaurangers barnmenyer då de tillhandahåller leksakerna eller kanske olika rederiers leksaksavdelningar.

Jag fick nys om det här bolaget i mitten/slutet av 2019 genom podden Kvalitetsaktiepodden. Sedan dess har podden inte tagit upp bolaget igen för de valde att gå in som storägare och tycker inte att det är helt okej att prata om det då vilket jag förstår alldeles utmärkt.

Men jag kollade på det då och konstaterade att grabbarna Ola och Klas verkade ha koll på sakerna. Det är ett litet bolag som har haft bakslag flera ggr bland annat med att danska Top Toy gick i konkurs 2018. De hade kedjorna BR leksaker och Toys R Us. Att den konkursen drabbade det här bolaget hårt är inte så konstigt och från där har man varit tvungen att arbeta sig tillbaka.

Men med en sådan kris brukar det också synas i aktiekursen och har man en tro på att bolaget överlever kan det bli en bra affär.

Bolaget har också skrivit av goodwill under många år vilket påverkat resultatet ganska väsentligt men den goodwillen är snart slut.

Siffror

2020 var fortfarande drabbat av pandemin och i år är man påverkad av störningar i leveranskedjor men man omsätter ungefär 85 miljoner kronor där förra året 9 miljoner var vinst vilket är en hysterisk förbättring från 2019 när man tjänade 3 miljoner på i stort sett samma omsättning.

I år finns det ju orosmoment i att julhandeln kan bli drabbad av att det är svårare att få fram varor men de första tre kvartalen har varit bra. Man skall vara medveten om att andra halvåret står för ca 75 % av omsättningen och fjärde är det största men jag håller tummarna. 

Omsättningen har ökat med totalt 17 % till 66 miljoner och vinsten är upp hela 123 % jämfört med föregående år vilket är mycket bra med tanke på att pandemistöden borde vara borta nu och man själva noterar att marginalerna pressas av leveransproblematiken.

Det mesta hänger ju tyvärr på Q4 i den här typen av bolag men för några månader sedan tecknade man avtal med Warner Brothers och det är min övertygelse att om man kan applicera lite innovationskraft och resurser på det skulle man kunna krama ur ganska mycket tillväxt ur det avtalet.

Det skall bli väldigt spännande att se vad som händer.

Jag har egentligen ganska svårt att tro att Q4 kommer bli så bra som jag hoppas på men jag hoppas på en omsättning på 30 milj under Q4 vilket skulle summera till 96 miljoner för helåret och även om jag inte tror att man kommer kunna klara av de där 19 % EBITDA marginal för Q4 som man hade förra året eller de nästan 13 % man fick på helåret hoppas jag att man i år ändå kan hålla målet 10 % och då får vi 9,6 miljoner i vinst år vilket innebär en vinst per aktie på nära 2,20 kr.

Jag köpte tillbaka en liten post på 17,60 kr och den handlas ryckigt men runt 18 kr ger detta ett p/e på 8. Sist gick jag in på 7 kronor och då var det billigt men jag tror fortfarande att det är billigt på den här nivån.

Tillåts man drömma om ett 2022 utan störningar, konkurser och annat bråk skulle man kanske kunna få 80 öre i utdelning vilket ger en direktavkastning på nära 4,5 % samtidigt som bolaget har kvar 6 miljoner att driva tillväxt med förutom den nettokassa man redan har. För den summan borde man kunna krama ur 5-8 % organiskt (kanske hela 10 % om man utnyttjar avtalet med WB på bästa sätt) och man kanske skulle kunna tänka sig ett litet förvärv om något år eller två. 

På det hela taget tror jag inte det är omöjligt med en omsättning över 105 miljoner 2022 och med en marginal på 10 %  får vi en vinst på 2,38 kr/aktie och det är med ganska (i min värld) modesta antaganden om tillväxt, framförallt på vinsten. 2,38 kr är fortfarande drygt 16 % högre än 2020 och med nuvarande kurs köper man således nästa års vinst för p/e 7,4.

Det jag tycker är roligt och kittlande med det här bolaget är att det räcker med så små summor för att det skall ge enorma effekter. En extra halv miljon i vinst ger 11,4 öre mer per aktie vilket är en vinsttillväxt på 5,5 %.

En halvmiljon är skillnaden på en rekrytering som gick bra eller dåligt. Det är summan av en hygglig julfest där man bjuder med styrelsen och det är summan av en Volvo. Om ett år är också avskrivningen av goodwill klar. Förra året skrev man av och ned goodwillen med 3,1 miljoner och nu finns det knappa 2 miljoner kvar. Allt annat lika skulle 2 miljoner kronor extra till resultatet innebära en resultattillväxt på 45 öre/aktie eller 20 % på årets prognos.

När man tänker på det så får varje litet beslut som de ansvariga i företaget tar en enorm påverkan och det är lite kittlande.

Jag kommer inte köpa för hela portföljen men några tusenlappar är kul att ha investerat och jag tror i ärlighetens namn inte att det här är det mest riskfyllda jag kunde hittat även om det är litet och sårbart.

Har du några intressanta tillväxtdrömmar?



Länkar markerade med * är en s.k. affiliatelänk. Om du följer den länken och köper någonting eller blir kund kommer jag få en provision för det. Tack för att du väljer att stötta mig på det viset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar