onsdag 29 december 2021

Träskonäbb och andra spännande fåglar

Som ett led i vårt husköp har vi som inflyttningspresent fått fågelmat och fågelmatningsanordningar av min ornitologiskt överintresserade svärfar. Helt plötsligt har vi hela trädgården full av talgoxar och blåmesar och jag passar regelbundet på att inmundiga mitt morgonkaffe sittandes i en mjuk fåtölj i vardagsrummet. 



Jag påstår inte att jag helt plötsligt har blivit fågelintresserad men jag råkade läsa att det är en vansinnig massa småfåglar som fryser ihjäl och har jag nu flyttat till ett naturreservat där jag häromkvällen hade besök i trädgården av dovhjort; ja då kanske det inte är mer än rätt att jag hjälper till lite.

Jag har som vanligt inget budskap annat än att jag konstaterar att det kan vara väldigt rogivande att sitta och titta på de där foderborden där den ena lilla fågeln efter den andra susar fram, tar några frön och drar.

Men för att inte lämna er helt utan syfte och riktning ger jag er ett studietips då jag råkade på en fågel jag aldrig hört talas om förut när jag associationsgooglade. Tydligen finns det en människostor dinosauriefågel i Afrika som heter Träskonäbb.

Den låter som en kulspruta när den klapprar med sin näbb och den är ensam av sitt slag även om man delar in den i familjen pelikanfåglar för att på något sätt kunna kategorisera den.



Väl värt en googling om du har tråkigt någon eftermiddag

5 kommentarer:

  1. Instämmer helt, det är nästan meditativt att sitta och titta på småfåglar. Sedan vi flyttade till huset har jag lärt mig namnet på en massa fåglar. Läten är jag däremot sämre på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läten har jag inte heller hunnit med men då sitter jag ju oftast inomhus där jag inte hör dem :-)

      Gott nytt år Fumlan

      Radera
  2. Hej.
    Jo fågelvärden är oändlig på roligheter. Kasuaren är en annan urtida fågel som är rätt intressant. För att inte tala om alla paradisfåglar och deras spelande uppvisningar inför parning, herrejösses vilka bestyr!

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kasuaren skall jag googla. Tack för utbildningsmöjligheten :-)

      Gott nytt år PP

      Radera
  3. Önskar dig och familjen ett lika gott 2022!

    Mvh // PP

    SvaraRadera