onsdag 14 juli 2021

Likviditetsproblem i tomteskogen - när lånet blir ett fängelse

Som en liten hommage till "Trolltyg i tomteskogen" som spelades när jag var liten. Den filmen har för all del ingenting alls med det här inlägget att göra. Jag tänkte istället skriva några rader om ett intressant fenomen som drabbade oss nu under sommaren.

Jag vet att det ekonomiskt trygga alternativet är att sälja sin bostad först och sedan leta upp någon ny plats att köpa men vem gör det med en dysfunktionell hyresmarknad i vilken man behöver 15-års kötid för att få ett drägligt förstahandskontrakt?

Vi köpte således vårt nya hus innan vi sålt vår lägenhet och när vi väl kom ut med vårt objekt var marknaden på väg att svalna av inför semestrarna. Det betydde att vi inte lyckades få sålt vår lägenhet på första försöket utan sitter nu och väntar tills efter industrisemestern.

Det var i samband med detta som jag insåg att konceptet överbryggningslån bara är aktuellt i de situationer där det finns ett påskrivet försäljningskontrakt innan tillträdesdagen för den nya bostaden.

Bummer.


Så vad gör man när man sitter med ett påskrivet kontrakt på drömbostaden men lånen på den bostad man lämnar ligger som en fotankel och hindar en att springa mot framtiden?

Vi har ett par god vänner som är i exakt samma situation men där ekonomin är en gnutta svagare. De har, vad jag vet, ett ganska begränsat sparande. De har dessutom precis köpt nytt men på, eller precis över sin absoluta maxgräns. De behöver få sålt sin lägenhet och de kan egentligen inte tumma på priset.

Jag avundas dem inte. Snarare tvärt om, jag önskar att jag kunde hjälpa dem.

För några månader sedan gick jag ut med att vår portfölj i teorin skulle kunna användas för att betala av vårt bolån. Vi var alltså tillbaka på netto noll i förmögenhet igen.

Gissa om det var skönt att veta det nu?

Än är inte sista ordet sagt i samråd med banken. Vi har inte köpt så dyrt vi klarar av så just nu förhandlar jag med banken om att få behålla delar av vårt befintliga bolån, upp till vårt maxtak, i syfte att slippa likvidera hela portföljen vid tillträde av vår nya bostad.

Men även om det inte blir så är det ofantligt skönt att veta att för några extra tusenlappar i courtage och skatt kan jag lösa vårt befintliga bolån och ingen på banken kan använda det som ett argument för att hindra oss från att flytta.

Sparande är så mycket mer än siffror på ett bankkonto. Sparande är trygghet, frihet och självbestämmande.

Jag är så oerhört glad att jag insåg det för några decennier sedan och på allvar började spara när jag bytte karriär.


2 kommentarer:

  1. Ja, sannerligen en skön känsla - det är bara att gratulera! Jag hoppas det löser sig, även för era goda vänner. Förhoppningsvis blir det en liten tankeställare för era goda vänner.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Egon. Det visade sig faktiskt att det löste sig för vännerna. Efter 10 viskningar och ett sänkt pris fick de sålt bostaden samma dag som tillträde vilket innebär att de kunde få bryddfinansiering. Så det kostade en del men de fick det de ville ha tillslut.

      Radera