lördag 24 juli 2021

Sommardrinkarna fortsätter - Kermit

Jag skrev för ett tag sedan om somriga drinkar jag gjorde på krossad is och jordgubbar. När jag var hos ett par vänner fick jag för mig att botanisera i deras skåp och hittade en bananlikör.

Jag har inte druckit bananlikör på säkert 15 år men jag är inte den som är den.

Snabbt slängde jag ihop en sockerlag (Var nu inte kinkig. Det tar 3 minuter, du behöver lika delar socker och vatten i en kastrull och en kvart för att kyla ned det igen.) för vi hade ingen läsk hemma.

Jag blandade 3 cl sockerlag, 3 cl bananlikör och 2 cl vodka och hällde över en isbit. Glaset fylldes upp med sodavatten för en kolsyremaskin fanns i gömmorna och vips. Världens somrigaste drink vilken är väldigt nära en Kermit i sitt recept.



En limeklyfta på toppen förgyller och det gör inte ont att pressa ur en centiliter limejuice i drinken för att balansera den lite så att den inte blir så himla söt.

Har du några tips på somrig dryck?



4 kommentarer:

  1. Bananlikör OCH sockerlag. Blir inte det alldeles för sött utan att blanda i den limesaft du skriver om som valfri ingrediens?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkar om man fyller på med sodavatten istället för läsk men jag föredrar att hälla på en 2-3 cl limejuice men då går man ifrån receptet :-) (men det blir godare :-) )

      Radera
    2. Just ja, sodavatten var det också! Ska testa någon gång om jag har bananlikör tillgänglig, det är inget som står i mitt barskåp i vanliga fall.

      Radera
    3. Jag ser inte att det egentligen finns något självändamål att köpa bananlikör bara för det men skulle du till äventyrs ha en skvätt över som du inte vet vad du skall göra med är det här ett förslag så gott som något.

      Radera