lördag 3 juli 2021

Sommardrinkar

För en tid sedan fick jag ett enormt sug efter fruktig, somriga drinkar. Det är inte särdeles vanligt att jag dricker sådant för i min värld gäller vatten och om jag till äventyrs skall inmundiga någonting starkare väljer jag oftast ett kraftfullt rödvin eller en liten whisky av ur min samling.

Men jag är inte sämre än att jag kan anpassa mig och dagen för det stora behovet fanns det i kylen en halv vattenmelon och en ask jordgubbar.

Sagt och gjort.

För att lyckas behöver du antingen en kraftig stavmixer eller en blender som klarar is. Det har vi.


Bild: Herr AvL

Den här typen av drinkar kan man blanda och alternera i all oändlighet. Utgå från grunden att det skall vara någonting sött, någonting surt, någonting fruktigt och massor av is.

I den jag gjorde hade jag en skiva vattenmelon (kanske 75 g) och 4 jordgubbar per st. Man kan göra an sockerlag men jag valde att hälla på en dryg matsked mörkt muscovadosocker som löste sig när jag mosade frukterna i bägaren. 

Efter det hällde jag på 3 cl limejuice och ett par-tre deciliter krossad is. Allt gick i blendern tills det bara var en slush. Den slushen häller man sedan i ett glas och garnerar med några myntablad och en jordgubbe. Klart.

Man kan så klart ha i starkare varor men det behövs inte och du kan byta ut frukterna mot mango, ananas, hallon eller rabarber. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna.

Sist men inte minst brukar jag toppa av glaset med lite sprite eller sodavatten för att få drinken lite spritsigare men det är upp till var och en.

Har du några favoritrecept?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar