onsdag 28 april 2021

Nyheter från Avanza - Månadsspar och källskatt

Annons: Innehåller reklamlänkar till Avanza

Jag och många andra ekonominördar har under några år klagat på att Avanza inte gått med i den växande skaran av banker som löst källskattsproblematiken för sina kunder.

Vet du inte vad det handlar om så är det kortfattat så att om du har utländska, utdelande aktier i en kapitalförsäkring hålls det inne källskatt vilken försäkringsbolaget (i det här fallet Avanza pension) söker tillbaka enligt dubbelbeskattningsavtalet och efter några år skall kunden i teorin få tillbaka pengarna.


För några år sedan började det poppa upp lösningar där försäkringsbolaget låg ute med pengarna själva och såg till att kunderna fick pengarna väldigt kort efter själva händelsen. Det bejublades av många men jag kan innerligt förstå Avanza i att man avvaktat för det är så klart en kostnad.

Det jag ansett varit mycket svagare av dem var att man delade all återbetald källskatt på alla kunder vilket missgynnade de kunder som inte hade aktier hemmahörande på platser där man drar extra mycket källskatt. De kunderna fick alltså mindre källskatt än de borde fått för att sponsra de andra kunderna och det tycker jag är riktigt dåligt.

Att man inte klarat av att skapa kundspecifika återbetalningar har inte imponerat på mig sen får man skylla på den administrativa bördan eller systemteknisk utveckling bäst man vill men det är svagt hur man än vrider och vänder på det.

Ny hantering

Så kom nyligen nyheten att Avanza ändrar sitt sätt att hantera källskatten. Inte nog med att man kommer hantera varje kund för sig utan man väljer också att ligga ute med likviditeten själv avseende källskatt från de flesta populära marknaderna. 

Det är fantastiska nyheter.

Och i förra veckan kom så pengarna för både 2016, 2017 och 2018. Yey!

Det var inga hysteriska summor men det livar alltid upp att få pengar.

Månadssparande

Som grädde på moset kom nyheten om att man effektiviserar hanteringen av månadssparande. Tidigare drogs pengarna via autogiro en dag och några dagar senare köptes fonderna. 

Ledtider kostar pengar både för mig och för banken men nu har man äntligen gjort om så att fondköp och autogirodragning kommer ske på samma dag.

Om alternativet är att pengarna ligger på Avanzakontot i en halv vecka och jag inte kan välja det eller att fonderna köps med en gång väljer jag det senare alla dagar i veckan så jag blev glad över nyheten.

Summering

Jag är en estetiskt begränsad ekonom så för min del är inte nyheterna om design och appar och allt annat som Avanza ägnat sig åt de senaste åren relevanta. Jag inser att det handlar om att växa och att vara attraktiva för en bredare kundgrupp, locka nya kunder och gärna attrahera yngre sparare.

Jag är inte målgruppen.

Men de här nyheterna är reda pengar i min ficka och det är sådana nyheter jag går igång på.

Tack för det!

4 kommentarer:

  1. När jag läste att "man väljer också att ligga ute med likviditeten själv avseende källskatt från de flesta populära marknaderna", så tolkade jag det först som att de ska börja betala tillbaka skatten snabbare, men så bra var det ju tyvärr inte. Vi får fortfarande vänta 3 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fast de tar fortfarande en del av det eftersom bla danskarna har längre handläggningstid än så.

      Radera
  2. Jag har en fråga och undrar om någon här kan hjälpa mig. Är det valuta växlingsavgift på utdelningar för amerikanska aktier? Jag vet att det tillkommer en valuta växlingsavgift när man köper amerikanska aktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en avgift även på utdelning om den sker i utländsk valuta.

      Radera