onsdag 7 april 2021

Vad skall man tycka om Rutger som Castellums ordförande?

Inlägget innehåller affiliatelänkar

För den som inte följer Castellum kan jag nämna att det har varit lite turer runt det fastighetsbolaget det senaste halvåret. Dels har man förlorat en budstrid om ett norskt fastighetsbolag och dels har det varit bråk om vem som skall sitta som ordförande 2021.

Varför det senare varit en het potatis är för att storägaren Rutger Arnhult också är storägare och styrelseordförande eller VD i två andra fastighetsbolag vilka är direkta konkurrenter till Castellum

På stämman den 25/3 valdes tillslut Rutger till ordförande och som han lovat klev han ned från konkurrerande styrelse/VD uppdrag direkt efter att det var klart.


Han har också varit tydlig med att han inte har som ambition att förändra Castellums strategi utan att företaget är på rätt väg.

Jag tänker inte låtsas att jag har koll på vad motivet bakom hans korsägande är eller vad den långsiktiga planen är men fastigheterna i Castellum är bra och jag har svårt att se att han skulle få för sig att förstöra ett av Sveriges största fastighetsbolag.

Med det sagt skall man inte vara naiv. Det finns massor av sätt att ge sig själv massa fördelar om man sitter på den här platsen som herrn håller och det är tydligt att det finns folk i storfinansen som ser risker i det här upplägget.

Jag förstår också riskerna men jag har bestämt mig för att jag egentligen inte orkar bry mig innan det står klart att Rutger inte är bra för bolaget. Just nu har bara risken ökat vilket syns i aktiekursen och om Rutger håller sig bolaget troget och låter Castellum växa som historiskt är jag övertygad om att jag kommer vara rikare om 10 år än jag är idag tack vare det här innehavet.

Hur tänker du om hela den här historien?

5 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Jag har svårt att se att Rutgers cowboy-stil passar med Castellums lite lugnare stil men helt klart är Rutger en duktig kille och fastighetskunnandet kan man inte klaga på så jag tror som du: det kommer inte innebära några större försämringar till det sämre men ett visst signalvärde tycker jag det har.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  2. Han är nu storägare i Corem, Klöven och Castellum. Nu slås Corem och Klövern ihop och vad är tanken med Castellum? Kommer det också att slås hop till ett stort bolag? Kan inte heller se en röd tråd vad gäller inritningen. Corem industri och Klövern kontor gäller inte efter uppköpet. Castellum är 50% kontor. Nä det är många frågetecken och jag har Castelllum på behåll tills framtiden klarnat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att det finns osäkerhet men det gör det ju överallt på börsen. Med lite tur slås allihopa ihop och så får vi en enorm fastighetsfond. Eller så vill han ha lite olika inriktningar på sitt ägande och så är allt lugnt :-) Vi får väl se

      Radera
    2. Som investerare vill jag veta vilken fastighetstyp som de ska satsa på. Med Corem visste man att det var industri/lager. Med klövern/castellum är det mest kontor. Det har stor betydelse hur man allokerar sin egen portfölj. Hade Rutger avslöjat planerna hade det blivit lättare att investera

      Radera