lördag 5 december 2020

Cloetta har dålig koll på blåbär

 Inlägget innehåller affiliatelänkar markerade med *


Som den sanne influenser jag är sätter jag varje år min kropp på spel för forskningen och köper hem en påse av Cloettas* årsutgåva av juleskum. Det börjar bli en tradition nu. 2017 la jag bara en kommentar  om den bleka lingonsmaken på skumtomtarna i månadsavstämningen för januari men 2018 skrev jag ett helt inlägg.

Då var det en klen kolasmak som ändå vida överträffade den tidigare lingonsmaken men det skummet vann ändå poäng på doften. Då noterade jag att jag tyckte aktien var i dyraste laget.

Året efter var utgåvan en polkagris och då skrev jag riktigt fyndigt om jag får säga det själv

"visst smakar julskummet polkagris men det är ungefär lika framträdande som om du doftar på en påse riktiga polkagrisar. Utan att öppna påsen..."

Inte heller då var jag särdeles imponerad över priset på aktien.

Bild: Herr AvL

I år är specialutgåvan av juleskum någonting så exotiskt som blåbär och om jag får vara lite fräck i min analys så vill jag påstå att den främsta representationen av blåbär avseende det här godiset är bilden på påsen. Doften ger en blygsam smekning av blåbär och smaken är bara ett fjärilsfladder av blåbär över smaklökarna.

Du får ut mer blåbärssmak av att titta på en ask amerikanska odlade blåbär än att öppna och glufsa i dig en påse av årets julskum. Under all kritik.

Aktien däremot har ju ändå vissa kvaliteter. Den senaste tiden har aktien blankats vilket har sänkt den till samma nivå som 2014. Jämför man siffrorna är omsättning och vinst på ungefär samma nivå som då men jag vill ändå hävda att det är lite skillnad.

Man omsätter trots corona 14 % bättre under årets första 3 kvartal och gör en vinst som är 138 % högre. Belåningsgraden är ungefär hälften av vad den var då och kassaflödet från den löpande verksamheten är nu ca 51 % högre än då. Allt detta trots en global pandemi som gör folk livrädda för lösgodis...

På rullande 12 månader handlas nu aktien till p/e 16 men jag tycker inte det är orimligt att anta att man relativt snart efter att världen har stabiliserats igen kan komma upp i en vinstnivå likt 2019 igen och då snackar vi p/e på 12. Det är bra mycket bättre än p/e 20 där den legat ett bra tag nu och jag skulle säga att p/e 10-12 är en relativt skaplig värdering för det här bolaget.

Jag skyndar mig inte in för att trycka på köpknappen för det finns andra aktier jag tror har högre potential men någon tusenlapp får de allt av mig nu när det närmar sig juletider och då pratar jag inte om min obscena konsumtion av Polly...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar