söndag 27 december 2020

Gambiansk jordnötsgryta

Jag har länge haft en blind fläck när det kommer till pumpa. Jag vill kunna använda den grönsaken för varje höst brukar det ligga ett överflöd av pumpa i butikerna och efter högtiderna kan man köpa pumpa för bara några kronor per kilo.

Men det är inte en grönsak jag någonsin haft anledning att utforska tidigare så jag vet inte vad man gör med den och jag vet ju inte heller hur den smakar och jag tycker det är onödigt att köpa 10 kg mat som sedan slängs för att det inte var gott så åter igen har jag fegat ur och låtit bli att vidga mina vyer annat än marginellt.

I år köpte jag nämligen en butternutpumpa för jag hade hittat ett recept på Zeinaskitchen som jag ville testa.


Gambiansk jordnötsgryta

Det stod att man kunde slänga i lite andra grönsaker så det gjorde jag. Har för mig att jag skickade i både svamp och morot men jag var inte så väldans äventyrlig.

En sak man skall notera dock är att hon inte överdriver när hon säger att man måste röra i grytan ibland för den bränner väldigt lätt.

En annan sak värd att notera är att man antingen kan förbereda sig på att vara mätt i en vecka eller ta en ganska liten portion för det är 250 g jordnötssmör i receptet och även om det står att det skall vara till 6 personer har det aldrig varit sanning i vår familj men jisses vad den här grytan är fyllig. Det underlättar på paletten om man pressar lite lime eller citron över för annars blir den lite väl stabbig.

Utöver det har jag inget att anmärka tror jag. Följ länken ovan (nästa höst när det finns pumpa igen eller använd sötpotatis) och följ receptet. Du lagar 6 portioner käk för en femtiolapp och skrattar hela vägen till banken (och till gymmet)

Har du andra tips på vad man kan göra med pumpa? Både den här sorten och den "vanliga".



7 kommentarer:

  1. Kul recept! Ser gott ut. Pumpasoppa m mkt citron i är en favorit i vårt hushåll, även ”pumpamos” istället för potatismos är riktigt gott till exempel vit fisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pumpamos har jag hört förut. Gärna med tryffel i men jag har inte testat ännu. Får bli nästa säsong.

      Ingen risk att du har några recept du vill dela med dig av? Länkar?

      God fortsättning

      Radera
    2. Körde variant på denna:

      https://www.arla.se/recept/rostad-het-pumpasoppa/

      Att rosta i ungen gör att pumpan blir lite sötare, mkt gott! Skippade svarta bönor och hade något andra fröaktigt för lite krispigt tugg samt krutonger.

      Radera
  2. Det här var verkligen ett häftigt recept! Ska definitivt testa och bra råd om jordnötssmöret och omrörning!

    Använder ganska sällan pumpa men pumpasoppa är underskattat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser ut som om jag måste skaka fram ett recept på pumpasoppa helt enkelt :-)

      God fortsättning

      Radera
  3. Tack för tipset! Jag gjorde den just nu ikväll och tycker den blev toppen! Med jordnötssmöret blev det en krämig och rund smak, och inte så "blaskig" som jag ibland upplever veganska grytor.

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att du faktiskt lagat rätten :-)

      Jag håller helt med. Fylligheten brukar vara det jag främst saknar. Jag använder ganska ofta kycklingbuljong i mina "veganska" grytor för att få till det annars har jag svårt att äta det under en längre tid.

      God fortsättning

      Radera