tisdag 3 december 2019

Månadsavstämning november - Utköpt från börsen

Inlägget innehåller affiliatelänkar

En av årets tråkigaste månader är över. November är ofta tråkig för att det är kallt och mörkt. Det är inte kallt nog för att snöa utan det är kontinuerligt mörkt och blött. I år har dessutom varit någon form av tristessrekord med mörkaste november på ett kvarts sekel.

Vilken tur då att familjen AvL inte låtit sig hindras av detta. Jag har som vanligt varit sjuk hela månaden men jag har cyklat till och från jobbet hela månaden och bara vobbat några enstaka dagar här och var. Vi har dessutom gjort massor av roliga saker.

I början av månaden var vi på Bhoga vilket var helt fantastiskt och det har blivit många tillfällen till skratt och äventyr vilket har förgyllt höstmörkret oerhört.

Dessutom har ju börsen varit lite spännande och det förgyller ju på sitt sätt.

Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Det är en väldigt stor skillnad att jobba 80% jämfört med 100%. Det gör bara några tusenlappar på sista raden men marginalerna minskar. Den här månaden har det blivit lite mindre sparande för att det har varit många utlägg på jobbet och en del extrautgifter privat. Bhoga var rätt långt från gratis. Men man skall inte klaga. Det har, på det hela taget, gått fruktansvärt bra.

Jag förutspår dock att nästa månad kan bli riktigt bra även om det blir dyrt med jul och nyår.

Portföljutveckling

Två bud i samma vecka. Först blev jag av med Swedol och sedan Hemfosa. Ungefär 7 % av portföljen ökade därigenom typ 25 % extra på ett bräde men sedan stod det ju still för det tar en stund att allokera om. Förutom det har ju börsmånaden varit ganska blek. Det har inte svängt särdeles mycket och rapporterna var i stort sett avklarade innan månaden drog igång. Lugnt helt enkelt.

Totalt är det egenhopsnickrade AVL-indexet upp 2,08 % (3,17 %) under november. YTD är index upp 22,70 % (20,17 %). Det ser ut att bli ett riktigt bra börsår i år.

Det ser ut att kunna bli ett bra år för portföljen också. Portföljen gick upp 2,42 % (2,21 %) i november. För året är portföljen upp 26,96 % (23,96 %).

En månad kvar. Snart i mål.Jag hoppas att året slutar på +25 %.

Sparande

Som sagt var det en utgiftstung månad. En del pengar får jag tillbaka nästa månad men en stor portion pengar bokförs på nöjeskontot den här månaden.

Vi har också gjort ytterligare ansträngningar för att sänka billånet. På ett halvår har vi gått från att ha en skuld och en avbetalningstakt som skulle innebära att lånet var avbetalat om drygt 5 år till att nu, om planen håller, vara avbetalt i mars. Självklart sänker det sparkvoten en gnutta om vi inte räknar in amorteringen av det lånet i vår sparkvot.

Trots det lyckades jag spara 55,20 % (62,44 %) av nettoinkomsten den här månaden. (Ungefär 45 % exkl utdelningar för den som är intresserad)

På helårsbasis har jag sparat totalt 65,93 % (66,8 %). Målet är 60 %.

Det går bra nu och vår nuvarande sparkvot är ungefär tre gånger högre än den långsiktiga plan jag satte upp för några år sedan vilket gör att vi ligger bra till för att nå våra mål och överträffa dem.

Utdelning

November är traditionellt en sån där mellanmånad men jag har gjort en del för att höja upp resultatet en gnutta. I år var därför utdelningarna nästan dubbelt så höga som förra året vilket är häftigt.

Utdelningarna täckte 25,43  % (14,37 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Den här månaden kan jag betala för årets träningskort med utdelningarna. Det är magiskt.

Portföljen har täckt totalt 31,72 % (29,60 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Målet för året är 25 % och mycket av övervärdet beror på en extra utdelning ett par månader sedan som inte kommer upprepas nästa år men jag klagar inte.

Nedan hittar du en jämförelse över hur utdelningarna fördelar sig över året och hur det sett ut tidigare år.


Bild: AvL

Jag mottog 76,85 % mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2018.

Livskvalitet

Det här har egentligen varit en mycket bra månad. Jag väljer att fokusera på det bra.

Vi var på Bhoga vilket är en upplevelse jag kommer minnas i många år. Jag älskar att gå på fin restaurang. För mig är det lika mycket värt som en vecka till solen eller någon juste konsert eller vad man nu uppskattar.

Jag hade utöver det ett flertal trevliga tillställningar både med arbetskollegor och privat och trots att vi var sjuka mer eller mindre hela månaden såg vi till att umgås mycket och hitta på saker hela tiden för att förgylla höstmörkret.

Bra månad helt enkelt.

Hälsa

Det är tydligen svårt att ta hand om sin hälsa när man spenderar 100 dagar i rad med hosta och snuva, ibland förgyllt med feber och värk.

Jag älskar choklad och har hittat ett recept på kaka som är värt att dö förtidigt för så den här månaden har varit en riktig prövning men jag tror det har gått ganska bra. Jag har förslösat mitt träningskort men jag har inte gått upp så himla mycket i vikt i alla fall.

Summering

En mycket angenäm månad även om den stundtals har känts grå och tråkig. Jag har läst ut bok nummer tio i min favoritserie och jag har återupptagit en hobby från förr vilken jag saknat mycket. En hobby som inte kräver särdeles mycket fysisk ansträngning vilket ju är smidigt när dagarna går ut på att försöka undvika att hosta sönder ett revben.

Nu vill jag bli frisk.

//Siffrorna inom parenteserna beskriver situationen föregående månad förutom när det gäller månadens utdelningarna då de beskriver nivån för samma månad året innan.//


Bildkälla: pixabay.com, AvL och Nordnet.se

4 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg med bra sammanfattning! Imponerad över den höga sparkvoten ändå, inte illa! Nu är mörka november över och vi får en paus med juleljus i december. Sedan vänder det :-).

    Må gott!

    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas du har rätt. Vi har så mycket ljus nu i vår lägenhet att det aldrig är mörkt och det var fantastiskt skönt med lite solljus de senaste dagarna så det blir säkert bra.

      Tack för peppen. Jag ämnar faktiskt aktivt sänka familjens sparkvot nästa år i ett försök att spendera mer på OSS och NU så får det långsiktiga målet flytta fram. Det kommer inte påverka särdeles mycket eftersom grunden är lagd vilket är väldigt skönt.

      Lycka till och må väl i december

      Radera
  2. Under mörka November och dess vanligen kalla regnrusk brukar jag ofta längta mig bort till något varmare land. Det kan jag säga, och den längtan har på något vis blivit starkare med åren.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. I år har den känslan varit mig tyngre än många andra år...

      Radera