torsdag 14 november 2019

Robotavkastning - Reklam


                                                                 (Det här inlägget innehåller reklam men tankar och åsikter är författarens egna)

Jag har nu investerat med hjälp av Fundlers robottjänst sedan april och mycket roligt har hänt sedan dess. Dels har vi fått möjlighet att investera i fler spännande portföljer där investeringsinriktningarna skiljer sig åt vilket gör att vi kan diversifiera på ett bra sätt. Dels har Fundler fått till ett samarbete som gör att de nu kan hjälpa till att förvalta pensionskapital.

Jag vidhåller fortfarande att det främsta skälet att välja en robotrådgivare som Fundler är enkelheten. De flesta är inte bekväma med att fatta egna val när det kommer till sparande.

Det är lätt att glömma det när man är så intresserad som jag är men väldigt många behöver en liten spark i rumpan så att man kommer igång med ett månadssparande och därefter behöver man få känna sig trygg i sitt val. Fundler är en aktör där man kan känna sig trygg med sitt val och man behöver sedan inte vara mer aktiv än att se till att man har pengarna på lönekontot när de skall dras via autogirot.


Utveckling

I september skrev jag om deras nya portföljalternativ vilka jag hunnit testa i några månader nu och jag är faktiskt riktigt nöjd.

Två månader är alldeles för kort tid att få någon form av rättvisande bedömning på hur investeringarna står sig men jag bad dem ge mig deras utvecklingsdata för helåret och jag tycker det är munter läsning.



Ett knappt år är också lite lite men det finns en hel del data på hur det skulle ha sett ut även tidigare och det ser bra ut. Kolla på grafen ovan. Visst är den fin?

En av mina favoritportföljer i Fundlers batteri av alternativ är Real Vision. Den portföljen innehåller massor av räntor kombinerat med reala tillgångar. Jag förväntar mig låg men stabil avkastning över tid men när man testar strategin bakåt i tiden har den på tre år gett drygt 8 % i genomsnittlig årlig avkastning vilket är makalöst bra med tanke på innehållet.

Ser man till årets utveckling är vi uppe på drygt 11 % vilket är fantastiskt. Kombinerar man denna, förhållandevis trygga portfölj med någonting där aktieandelen är högre, borde man kunna få en mycket fin riskjusterad avkastning över tid.

En annan portfölj vars strategi skapar varma känslor hos en utdelningsinvesterare som jag är deras portfölj Högutdelande. Utvecklingen än så länge i år är magnifika 30,2 %. Det spöar portföljens jämförelseindex men vad bättre är så håller portföljen jämna steg med våra alternativa möjligheter som exv världsindex (31,4 %) och det svenska indexet (29,7 %). Det som avviker är främst volatiliteten där man i portföljen Högutdelande får bättre eller lika bra avkastning till en lägre volatilitet vilket innebär att den riskjusterade avkastningen är högre för portföljen än om man valt ett eget indexsparande.

De här två portföljerna tillsammans ger en ganska klassisk portföljbalans med god diversifiering över geografin och beroende på hur man viktar innehaven även över aktier och räntor.

Pension

En nyhet de nyligen lanserade är pensionsförvaltning. Om du sitter i en tjänstepensionslösning som inte är kollektivavtalad kan du enkelt flytta den till en annan förvaltare och när jag kikar på exempelvis konsumenternas jämförelsesajt inser jag att det så klart finns billigare alternativ, om man är beredd att göra det mesta själv och vet vad man vill ha, men det finns också förvånansvärt många alternativ som är svindyra.

Fundler tar 0,74 % för sin lösning och vad jag kan se är det ett pris som ligger i det nedre spannet och om man betänker att de erbjuder rådgivning på pensionskapitalet verkar deras prissättning vara riktigt konkurrenskraftigt och vara ett av de bästa på marknaden.

Tyvärr ligger mitt tjänstepensionskapital nästan uteslutande i kollektivavtalade lösningar där jag själv har väldigt lite flexibilitet men hade jag haft valet hade jag definitivt övervägt den här tjänsten.

Summering

På det hela taget är jag mycket nöjd med erfarenheten och bekantskapen som Fundler inneburit.

Jag har mötts av en snabb och kompetent kundtjänst. Ni som läst de andra inläggen kanske noterade att bolagets VD till och med kommenterade på mitt förra inlägg vilket säger mig att de är aktiva och engagerade och vill hjälpa till och alla i organisationen är beredda att svara på frågor och hjälpa till.

Det är en förhållandevis liten och ny organisation även om personerna bakom har väldigt lång erfarenhet men deras ungdom som organisation innebär att de utvecklas och håller sig på tårna hela tiden. Bara på den korta tid jag har varit kund har de lanserat en ny hemsida och flera nya, roliga funktioner och en rad nya portföljstrategier och produkter som kan tilltala även en ekonominörd som jag själv.

Men till syvende och sist. Fundler är ett enkelt och trevligt sätt att få pengarna att växa utan att det kostar skjortan. Ett smidigt sätt att göra en liten förändring idag till en bekvämare framtid med bara några klick.



Riskinformation: Historisk utveckling är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Hos Fundler investeras dina pengar i fonder som är utvalda med omsorg för att du ska få så hög avkastning som möjligt utan att ta onödiga risker. Om investeringen sker i värdepapper som handlas i annan valuta än svenska kronor tillkommer en valutarisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar