tisdag 17 november 2015

Varför "Att välja lycka"?

För en tid sedan satt jag som publik på en inspirationsföreläsning ledd av Charlie Söderberg. För er som inte vet vem det är så är det han som bland annat var programledare för lyxfällan.

Jag och Charlie umgås i ytterkanterna av varandras umgängeskretsar. Jag har inte träffat honom på 10-15 år men jag ser ibland en statusuppdatering på Facebook eller så fikar jag med någon som umgås med honom och han förs på tal.

Denna nästanrelation och att jag faktiskt tyckte att lyxfällan var ganska underhållande när Charlie var med gjorde att jag glatt accepterade ett erbjudande om gratisbiljetter till en föreläsning när jag en dag råkade ramla på lite reklam om sagda event.

Några veckor senare satt jag då på föreläsningen och konstaterar i efterhand att jag har en ganska cynisk vy på världen vilket sällan gör att jag blir besviken men det gör också att det tar lite längre tid för mig att se de positiva glimtarna av verklighet man ibland stöter på.

Charlie hade många poänger. Jag håller inte med honom i allt. I Lyxfällan ingick det att hitta tillgångar att sälja och det anser jag nog är kapitalförstörelse. Måste du ha pengar fort så kan du inte vänta på ett bra pris på det du säljer och kommer därför gå miste om viss vinst. Men det är TV och det är psykologi. Utan dessa drastiska åtgärder hade jag inte tyckt att programmet var lika kul och deltagarna hade förmodligen inte chockats till att förstå situationens allvar på samma sätt.

Det som är viktigt är att Charlie är en inspiratör och några månader efter föreläsningen kom jag fram till att mina mål är sunda men behöver kanske lite utveckling och framförallt har jag fel fokus. Ta exempelvis min önskan att nå ekonomisk frihet. Tidigare önskade jag inget hellre och anledningen var för att jag inte ville arbeta. Att arbeta var förenat med en rad negativa aspekter och därför ville jag komma ifrån arbetstvånget så fort som möjligt.

Min arbetssituation har gradvis förändrats över åren men det är inte det som lett till förändring här. Nu vill jag nå ekonomisk frihet för att kunna uppleva mer, umgås med mina nära och kära mer, utveckla nya förmågor och ta tillvara på intressen mer än jag har möjlighet idag.

Ser ni skillnaden?

För mig är det en skillnad som natt och dag. Den mentala omställningen att välja någonting bra, någonting som gör mig glad och lycklig och/eller gör någon annan glad och lycklig är fullständigt väsensskild från att välja bort någonting som gör mig olycklig eller som jag bara inte trivs med.

Detta är anledningen till bloggen och detta är anledningen till namnet. Att välja lycka är precis det, att välja någonting bra istället för att välja bort någonting dåligt för det senare borde komma som en följd av det första men inställningen att jag arbetar mot någonting bra gör mig lyckligare nu än vad strävan efter att undvika någonting dåligt gjorde.

För mig är det också viktigt att ha balans i livet. Se bilden ovan där alla delar är lika stora och alla delar är beroende av varandra. Jag hade kunnat lägga in massor av delar i det där hjulet för att inkludera fler aspekter av livet men jag tycker den nuvarande fångar essensen. Att snåla, spara och arbeta extra för att öka inkomsterna kommer leda till ekonomisk frihet relativt fort men vid en viss nivå går det ut över de andra delarna i cirkeln. Jag riskerar utbrändhet för att jag arbetar för mycket och stressar för mycket eller upplever andra hälsobrister för att jag inte "hinner" träna och ta hand om mig. Arbetet kommer också leda till att jag blir tvungen att välja bort familj, vänner och fritidsaktiviteter och jag kommer vara en ganska olycklig person.

Att träna mer än balanserat så länge jag inte gör träningen till ett avlönat arbete kommer också att tvinga mig försaka de andra delarna och att hela tiden unna sig saker och situationer kommer tveklöst innebära att både hälsa och arbete blir lidande.

Balans är vägen att gå.

Den här artikeln är tänkt som inspiration. Hjälp att hitta ett positivare synsätt på livet. Om det inte är tillräckligt kan jag rekommendera en gratis föreläsning av Charlie. Han är medryckande och inspirerande och det är alltid trevligt att komma ut lite, speciellt om det är gratis. Det enda man behöver vara medveten om är att de sista tio minuterna kommer ägnas åt att försöka övertyga publiken om nödvändigheten att köpa livscoachning, kurser och annat som Charlies företag Balansekonomi pysslar med. Dessa kurser säger jag inget om, de är säkert bra för vissa men jag är starkt motståndare till att fatta ekonomiska beslut utan eftertanke varför jag aldrig köper någonting när det inte är jag som sökt upp säljaren och vill ha produkten. Säljare på stan eller via telefon får alltid ett nej oavsett om jag är eller kommer att bli intresserad av produkten/tjänsten senare.

Vill du ha en gratisbiljett hittar du dem här men var som sagt försiktig med vad du köper.

Summering: Välj saker som gör dig glad så kommer vägen också att göra dig glad eller som minst gladare än om du väljer bort dåliga saker. Det handlar oftast om att vända på myntet. Välj inte bort övervikt och ohälsa, välj ett hälsosammare liv som ger dig mer frihet och fler möjligheter i det långa loppet osv.

Vad inspirerar dig?

Bildkälla: Att Välja Lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar