lördag 28 november 2015

Övervikt bland preferenserna

I måndags lovade jag att berätta om hur det kommer sig att min portfölj i dagsläget innehåller hela 63% fixed income. Det är i kategorin fixed income mina preferensaktier ligger. Jag har också skrivit om hur preferensaktier fungerar och vad det är för någonting. För att göra det ännu tydligare tar vi min portfölj som exempel.

freeimages.com
Bland de preferensaktier jag äger har jag störst viktning på Akelius tätt följd av Amasten. Två fastighetsbolag med relativt stabila inkomster och jag vill påstå att utdelningen är ganska trygg. Akeliusaktien ger drygt 6.5% i direktavkastning per år och det är den preferensaktie jag äger vilken har lägst direktavkastning.

6.5% direktavkastning ger en stadig ström av slantar vilka trillar in med regelbundenhet. I fallet Akelius kommer en femma per aktie till mitt konto i januari, april, juli och oktober vilket innebär att jag fyra gånger om året kan köpa nya aktier för min utdelning och på så vis öka på hastigheten i mina investeringar. Detta är ett sätt att få hjälp att nå ekonomisk frihet snabbare än jag hade kunnat på egen hand. Jag låter helt enkelt mina pengar arbeta för mig.

Baserat på hur många aktier jag har av varje sort och när jag köpte dem ger min preferensportfölj i dagsläget 7.85% i relativ säker "ränta" och det är svårt att hitta någon annanstans. Givetvis hoppas man på högre totalavkastning på andra aktier och det är sådana aktier jag nu köper med min regelbundna utdelning.

Allt eftersom mitt sparande fortskrider kommer andelen preferensaktier sjunka för nästan oavsett hur svängig börsen blir är närmare två tredjedelar preferensaktier lite väl mycket. Jag beskrev sista att den här typen av tillgång tenderar att svänga mindre än börsen i sin helhet vilket nu när börsen svänger ett par procent om dagen kan vara en behaglig dämpare men jag tycker nog att en tredjedel skulle räcka för detta ändamål.

Preferensaktier är alltså den extra arbetare jag har och han ger all sin inkomst till mig för att hjälpa mig att nå mina mål.

Vad är dina tankar om den här strategin?



Bildkälla: Freeimages.com


2 kommentarer:

  1. Påminner om min strategi för ett år sedan men i somras bytte jag fot mot mer inriktning mot utvalda aktier med hög avkastning och sannolik inlösen. Mina favoriter i denne genre har jag samlar i en portfölj för nästa bilinköp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste ditt inlägg om Tobin och bestämde mig häromdagen för att våga chansa :-)

      Jag tror nog att portföljen du beskriver kan ge dig en bil. Lycka till

      Radera