lördag 20 augusti 2022

Hugo - en myntadrink med fläder

Lite tidigare i somras skrev jag ett recept på mojito och jag efterfrågade dessutom dina idéer på vad jag skall göra av med all mynta jag har odlat.

Jag fick massor av förslag via Facebooksidan och lite senare fick jag ett förslag i form av en drink av en kompis som var på besök. Drinken var en Hugo vilket var någonting jag aldrig druckit förut.


Förslag på Hugorecept

I all sin enkelhet är det mynta, lime, flädersaft och ett bubbligt vitt vin.

Det kniviga i den här drinken tycker jag är att få till balansen. Dels anser jag att man gör bäst i att pressa lime separat och mäta upp saften för drinken. Om man gör som recepten säger och bara pressar ett par klyftor har man ingen aning om hur mycket syra man tillför drinken.

Ett annat otyg är måttenheten några myntablad per drink. Man kan dekorera med limeklyftor och myntakvistar så kan gästen själv justera balansen efter eget tycke men när man blandar drinken skall man ha koll på vad slutresultatet blir.

Mitt förslag är att man förbereder sig genom att låta ett par myntakvistar dra i flädersaft tills man får den myntasmak man känner är lämplig för drinken. Det tar lite längre tid och man får själv gå och smaka av saften med jämna mellanrum men när det väl är gjort blir det mycket enklare att få till en välbalanserad och smakrik drink.

Lycka till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar