onsdag 17 augusti 2022

39 % lägre elförbrukning

Nu har vi bott ett helt år i det nya huset, Tänk vad tiden går fort.

En av de första sakerna som hände var att vi beställde en luft-luftvärmepump. Huset är eluppvärmt och det kändes inte optimalt.

När vi flyttade in fick vi reda på att den förväntade förbrukningen var 15000 kWh och den siffran stämde ganska väl överens med vad grannarna uppger också.

Under året har vi förbrukat 9172 kWh vilket är 39 % lägre är de förväntade 15000.

Hur mycket av det som kan tillskrivas skillnader i vår livsstil kontra omgivningens och vad som kan tillskrivas värmepumpen det vet jag inte. Däremot kan jag konstatera att det blev en drastisk skillnad när jag optimerade vår uppvärmning i vintras så visst kan min nördighet spela roll men jag hade inte kunnat göra det utan pumpen.


Låt mig för ett ögonblick anta att att värmepumpen kan tillskrivas 25 % besparing.

Det skulle innebära ungefär 37500 kWh.

När jag kollar vad jag totalt betalat för elen det senaste året inkl nätavgifter m.m. konstaterar jag att vi betalat i genomsnitt 2,2 kr/kWh.

Värmepumpen skall alltså i teorin ha sparat in 8250 kr första året och då har den inte ens varit installerad hela året.

Eftersom luftvärmepumpen kostade oss lite drygt 20000 kr  kan jag konstatera att 41% av kostnaden har återbetalats i form av lägre kostnader redan första året.

Skulle detta hålla i sig kan jag räkna med en återbetalningstakt på investeringen på knappt 2,5 år. Det blir en genomsnittlig avkastning på ca 34 % per år.

Hade jag kunnat göra sådana investeringar på mer storskalig basis hade jag skrattat hela vägen till banken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar