lördag 13 augusti 2022

Man kan laga mat

Det är inte helt ovanligt att jag noterar att min omgivning (eller jag för den delen) har vant sig vid att köpa en produkt så till den milda grad att man tror att det är omöjligt att göra själv.

Jag tror att de flesta förstår att man kan göra köttbullar själv. Man måste inte köpa färdiga.

Och vissa produkter är så svåra att göra själv att man antingen får köpa dem eller avstå. Min erfarenhet är att det finns ett flertal glutenfria produkter som är så knepiga att göra själv att jag glatt köper dem för oavsett hur jag försöker får jag inte samma kvalitet.

Men så finns det ett helt gäng mellanprodukter som är svårbedömda.

Såser är en sådan sak. Kryddblandningar. Bakverk.

Jag stod själv för ett tag sedan i affären och hörde en kvinna bredvid mig säga att hon inte visste att man kunde göra egen bearnaisesås. 

Jag skall inte klanka ned på folk här men ägg, smör och lite kryddor så har man en enkel bea.


Men jag själv gjorde nyligen samma sak. Jag hade fått för mig att det var svårt att göra kolasås så jag köpte när det var dags att plocka fram glass.

En enkel kolasås görs av lika delar grädde, socker och ljus sirap som kokas i fem minuter. Smakar inte väldigt långt ifrån det som köps och det är synd att påstå att det är svårt.

Det finns helt enkelt en mängd produkter där livsmedelsindustrin har lyckats indoktrinera oss att tro att de måste ha tusen ingredienser och att det är så svårt att göra själv att det inte går och att det bara är att köpa.

Jag skulle vilja slå ett slag för att våga försöka. Googla fram ett recept och avgör för dig själv om det kan tänkas vara rimligt att försöka själv.

7 kommentarer:

  1. Det har jag faktiskt tänkt varje jul när jag stått och kokat knäck, att det här är ju nästan som kolasås. Fast när sommaren kommer är det som bortblåst! ;-)

    SvaraRadera
  2. Smör, kakao, starkt kaffe, socker, grädde, en nypa salt. Småkoka i 25 minuter. Jösses vilken lite vuxnare chokladsås. Inte så nyttigt heller ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sällan jag har kaffe i men det lät gott. Kan tänka mig att en skvätt rom/whisky/cognac skulle kunna vara gott också

      Radera
  3. Sen är det ju dessutom kul att göra saker själv. Glöm inte det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det kul men jag vet inte om det är så alltid :-)

      Radera