onsdag 17 november 2021

Tillåt dig att drömma när du investerar

Inlägget innehåller reklam från Avanza

Jag skrev för ett tag sedan här om att jag köpt Investoraktier igen för att starta upp portföljen och ha dem som bas. Då skrev jag massa siffror och annat bös för att rättfärdiga min investering.

Det är egentligen ett skittråkigt sätt att investera på.

När jag började skriva här på bloggen för sex år sedan skrev jag med känsla och passion. Jag tycker att det är viktigt, framförallt när man börjar spara och investera, att man har en känsla för investeringen.

Det är klart att det kan vara en bra investering att köpa Grsudkr AB men vet du någonting om det? Har du någonsin använt produkterna? Vet du vem som är VD? Blir du inspirerad av företaget? Inspirerad att följa utvecklingen och att fortsätta spara och investera?


Investor är ett bolag där jag dels förväntar mig en bra avkastning men där jag också kan tillåta mig att drömma lite.

Det är nu inte Investor* i sig som är så himla spännande men man kan känna historiens vingslag när man läser om bolagets historia. Det är ett bolag som är intimt förknippat med svensk ekonomisk historia. Det är en ägarfamilj man kan ha mycket åsikter om och som har uträttat en ofantlig mängd spännande saker. Det är stiftelser som fortsätter bidra till svenskt välstånd. 

Det är också en ägare av bolag som är spännande. 

Atlas Copco* kan låta som en tråkig jätte men grottar man ned sig lite bidrar deras affärer inom vacuum till den absolut senaste teknikens framfart.

AstraZeneca* försöker hitta lösningen på cancerns gåta och har strävat efter att förbättra hälsan hos människor, bota sjukdomar och motverka mänskligt lidande i över 100 år.

Eller varför inte Advanced Instrument som finns med och levererar utrustning till laboratorium över hela världen där man forskar på allt från livsmedelssäkerhet till att utveckla genetiskt anpassade medicinska behandlingar.

Drömmar och fantasier

Jag tror inte att min familj kommer nå samma välstånd som Wallenbergarna men jag vill vara med på resan framåt. Jag tror inte att den bästa delen av resan är bakom oss utan framför oss.

Jag drömmer om att mitt finansiella intresse skall kunna bidra till att skapa en bättre värld. Jag kittlas av vetskapen av att vi är med och bidrar till forskning samtidigt som vi bygger välstånd.

Jag fantiserar också ibland att jag, med en Investoraktie i min ägo, har tagit plats i maktens korridorer. Jag får faktiskt vara med på samma årsstämmor som familjen Wallenberg om jag skulle vilja men det är ändå mycket roligare att fantisera om att vandra igenom gamla tiders marmorpalats strösslade med rikedom eller att dinera med kungar och herremän.

Investerande skall vara kul. Det skall inspirera och locka till fantasier. Att man tjänar pengar kan endast för ett fåtal vara tillräckligt för den långsiktighet som krävs. Det kan vara fantasier om en behaglig pension eller barnens välfärd men det kan också vara drömmar om en bättre värld, en renare värld och en gladare värld.

Vad drömmer du om?


Länkar markerade med * är en s.k. affiliatelänk. Om du följer den länken och köper någonting eller blir kund kommer jag få en provision för det. Tack för att du väljer att stötta mig på det viset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar