lördag 27 november 2021

Aberlour a´bunadh

Nu ämnar jag bryta mot reglerna igen och skriva om en flaska whisky jag precis har förälskat mig i.

Jag är generellt oerhört förtjust i de absolut mest rökiga whiskysorterna man kan uppbringa men på äldre dagar har jag fått en försmak för smakrika, sherrylagrade whiskysorter som exv Glendronach, Macallan, Benriach och Aberlour även om jag tycker att Macallan har spenderat lite väl mycket pengar på marknadsföring varför priset oftast är lite väl ansträngt för en god whisky men där man får mer spänning och dramatik i glaset för en billigare peng om man väljer något av de andra destillerierna.


Aberlour A´bunadh

Aberlour är ett Speysidedestilleri som lagrar mycket av sin whisky på sherryfat. De har fyra standardbuteljeringar som vi i Sverige kan få tag i och det är 12 år, 16 år, Casg annamh och A´bunadh. Sen händer det att man får specialflaskor också men där är grunden.

Min personliga favorit är sextonåringen med mörka toner av sherry som ger doft och smak av torkad frukt som russin och plommon men också kaffe, mörk choklad och kanske lite läder i bakgrunden.

Men nu köpte jag för första gången en A´bunadh vilket översätts till ursprunget från gaeliska. Det är en hyllning till destilleriets ursprung och är så nära cask strength de levererar. 

De kommer i batcher och min flaska är batch 70 vilken är 61,2 % vilket är mycket. Men med mycket alkohol kommer också en förmåga att bär och förmedla mycket smak.

Whiskyn har legat hela sin livstid på olorososherryfat. Tyvärr vet vi inte hur länge de har lagrats men det är en mycket kraftfull smakupplevelse där sherryn har fått ge ett mycket framträdande intryck.

Den är ettrigare och spritigare än den rundare och mer försiktiga och balanserade sextonåringen men den höga styrkan klarar av att bära väldigt mycket. Doften räcker en evighet och förmedlar en hel julhelg av torkade frukter, fruktkakor och subtila julkryddor som kanel och pomerans.

Med lite vatten smakar den mindre stickigt och balanserar mer. Det finns en hel del bra, mörk choklad och lite kaffetoner insprängt i all frukt och om jag får lov att gå ut på plankan en aning tycker jag mig hitta försiktiga toner av något litet rökigt även om det säkert bara är önsketänkande.

På det hela taget är det här en mycket angenäm whisky och priset på 679 kr härstammar nog mer från att det är så mycket alkoholskatt än från att det är en högt prissatt whisky. 

Skulle jag rekommendera en skulle jag ändå föreslå att man börjar med att beställa en sextonåring för 629 kr eller kanske provar tolvåringen för blygsamma 414 kr. Det är inte riktigt lika mycket kraft i den senare men om man inte är säker är det ett alldeles utmärkt startnummer.

Vad har du helst i glaset?

4 kommentarer:

  1. Aberlour a´bunadh var den första whiskyn jag någonsin drack över 41%. Smaken man får med högre alkohol gjorde att denna flaskan alltid kommer ha en plats i hjärtat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fantastiskt vad några extra procent kan driva i smak. Synd att golvet är satt så lågt som 40% bara

      Radera
  2. Bara pga detta blogginlägg ska jag ta mig en abunadh. Brukar dock slå in en hel del vatten i. Tycker smaken utvecklas till det bättre då.

    Skål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar fukta läpparna några gånger med ospädd innan jag droppar i lite vatten men annars lika...

      Radera