onsdag 6 januari 2021

Helgernas orgie i njutning

Med en sådan titel föreställer jag mig att det antingen kommer strömma in läsare eller eka fullständigt tomt här på bloggen men det är egentligen ganska oskyldigt.

Jag har länge varit en whiskyentusiast men intresset har lagts på hyllan de senaste åren sedan dottern föddes. Tid, plats och att jag inte riktigt anser att överflödigt förskönande av alkohol hör hemma i en god uppfostran är några av anledningarna.

Jag har nästan lika länge varit en försiktig nybörjare avseende cigarrökning. Försiktig främst för att jag rökade cigaretter när jag var yngre och slutade runt de trettio eftersom jag fick en kraftigt försämrad luftrörshälsa. Med det i bagaget är jag lite försiktig när det kommer till rökning även om jag älskar cigarrer.



Om jag nu har begränsade möjligheter att njuta dessa synder kan jag förkovra mig i hobbyn på andra sätt. 

I julklapp fick jag en gammal bok av Steffo Törnqvist med det kärnfulla namnet NJUT!

Efter att ha läst igenom den på någon dag och putsat upp kunskaperna om cigarrer, cognac, portvin m.m. började jag leta lite på nätet och hittade ett gäng halvkul youtubekanaler vilka jag tänkte tipsa om.

Whiskey Tribe och Whiskey Vault är två kanaler med samma gubbar. Roliga och faktafyllda filmer om huvudsakligen whisk(e)y. 

Utöver dem har jag börjat följa Modern Rouge vilket är ett par killar som gör filmer om allt möjligt ur ett perspektiv så att man kan få lov att lära sig saker på ett lättsamt sätt. Några av filmerna som gjorde att jag fastnade för dem är Understanding cigars och How to get the most out of a cigar

Så nu har du inga ursäkter. Ut och förkovra dig i syndiga nöjen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar