torsdag 1 oktober 2020

Månadsavstämning september - Köper XACT & Momentum Group

 Inlägget innehåller affiliatelänkar


September blev riktigt lyckad trots allt. Om augusti innebar maximal övertid och väldigt lite fritid så blev september en aningen lugnare månad med mysiga filmkvällar, trevliga promenader och lite pillande på kolonilotten.

Jag är inte den som är den så det har allt blivit en del extrapengar in på kontot den här månaden också men stressnivån har varit lägre och det gör väldigt mycket.

Den här månaden har vi också passat på att ta tillvara på våra nya digitala förmågor och umgåtts med vänner som vi sällan träffar då avståndet är stort. Det kanske inte riktigt är samma sak att dricka ett glas vin med en dator på bordet framför en men umgänge är umgänge och man skall vårda de relationer man har.


Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Att stressen har lagt sig en aning påverkade inte inkomstnivån så särdeles drastiskt utan lönen blev fortfarande ungefär den dubbla jämfört med en normal månad.

I början av september tryckte jag till rejält i XACT Högutdelande på 119 kronor och en ganska rejäl ökning i Momentum Group på 138 kr, en aktie jag också skrev om för några veckor sedan. Utöver det har jag fortsatt fylla på i bolag som Tele2, Castellum, Duroc och AQ Group.

Portföljutveckling

Det egenhopsnickrade AVL-indexet avslutade månaden nära nollan på -0,14 % (+3,41 %). YTD ger detta ett resultat för indexet på totalt +2,68 % (+2,79 %). Ett par månader kvar att nå +10 %

För portföljen slutade månaden riktigt starkt på +3,78 % (+3,14 %) i september. Året är nu totalt på 6,24 % (+2,37 %).

När utdelningarna ramlar in så får portföljen de där procenten extra mot index som har varit resultatet de senaste åren. Känns bra.

Sparande

Jag hoppas att inkomsterna snart kommer minska för det kommer innebära att jag inte jobbar så mycket men tills dess tackar jag för kaffet och investerar allt jag kan.

Den här månaden sparade jag 77,23 % (72,99 %) och tar man bort utdelningarna blir det fortfarande ca 75 % i sparkvot. Det här är femte månaden i rad med en sparkvot över 70 %. Det sammanfaller ganska väl med första lönen på en absurt mycket högre nivå än vanligt.

En relativt hög lön i kombination med relativt modesta utgifter är magiskt. Tänk om detta vore min grundlön. Då hade jag inte behövt jobba särdeles många år till innan jag hade tillräckligt i min lilla hög.

På helårsbasis har jag sparat totalt 62,76 % (61,44 %). Målet för helåret var att komma ned till 40 % i sparkvot men det är nu omöjligt för även om jag tjänar som nu och inte sparar en krona till resten av året kommer jag ändå inte under 40 % i sparkvot och skulle jag tjäna mindre blir det ju ännu svårare och vi kan väl erkänna att någon form av sparande kommer alltid ske.

Utdelning

September brukar vara en ganska hygglig månad, speciellt sedan fler bolag delar upp sin utdelning till vår och höst. Även om jag inte fått Tele2 ännu så blev den här månaden ett guldregn som, med några hundringar, överstiger alla tidigare rekord.

Tyvärr beror detta på en extraordinär utdelning vilken motsvarar närmare hälften av utdelningarna mottagna den här månaden så nästa år kan inte nå dit men det är magiskt att se så mycket pengar landa på kontot utan att man ansträngt sig för att de skall hamna där.

Utdelningarna täckte 49,58 % (27,34 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Det är helt magiskt att kunna täcka hälften av månadens utgifter med ett passivt kassaflöde. Jag drömmer om den dag då det är varje månads resultat.

Portföljen har täckt totalt 19,63 % (15,50 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Målet för året är 25 % med den skillnaden jämfört med föregående år att kostnadsbasen är höjd avsevärt. 

Om jag räknar lite optimistiskt så skulle det faktiskt kunna gå. Det kan också vara så att jag kommer få en extraordinär utdelning till innan årsskiftet och då kommer jag nå målet trots att många bolag sänkt eller hållit inne på sin utdelning i år. Det hade ju varit helt magiskt.

Nedan hittar du en jämförelse över hur utdelningarna fördelar sig över året och hur det sett ut tidigare år.



Bild: AvL

Jag mottog 3,87 % mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2019. Även förra året berodde nivån på en extraordinär utdelning så jag förutsätter att nästa år kommer landa dramatiskt under årets nivå men attans vad kul det är att slå rekord.

Livskvalitet

Den här månaden har gett lite möjligheter till svampplockning, digitalt umgänge och även lite fysiska möten med vänner. Även om det är långt kvar till en normal vardag ser jag varje tillfälle till umgänge som en seger och den här månaden innehöll en hel del små segrar.

Den här månadens sista vecka innebar också en ganska drastisk förändring av min arbetssituation i och med att jag satte ned foten. Eftersom jag närmat mig det extra frikostiga övertidstaket så tycker jag det börjar bli dags att sluta jobba över och försöka hitta lite mer balans. Det innebär att jag "bara" har jobbat heltid i en hel vecka och redan den förändringen är underbar.

Hälsa

Halva september gick åt till att vara stormförkyld och jag tyckte ganska synd om mig själv men trots en minskad aktivitet är jag fortfarande på rätt sida hundra och jag gör mina träningsövningar i stort sett varje dag för att knäna skall hålla när jag väl kan börja träna på riktigt igen så jag mår på det hela taget ganska bra.

Nu skall jag bara få ordning på balansen mellan arbetsliv och fritid också så skall nog det här lösa sig.

Summering

Hösten är här på riktigt och det enda som växer på lotten är höstblommor och rotfrukter men å andra sidan dignar skogen av svamp och äppleträden är överfulla. Jag tar varje tillfälle att njuta av de sista solstrålarna och familjen tvingas regelbundet ut för en promenad eller lite grillning innan kylan tvingar in oss.

//Siffrorna inom parenteserna beskriver situationen föregående månad förutom när det gäller månadens utdelningarna då de beskriver nivån för samma månad året innan omräknat för innevarande års kostnadsnivå.//


Bildkälla: pixabay.com, AvL och Nordnet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar