lördag 3 december 2016

Veckans recept: Chipotle Chili

För några veckor sedan glömde jag min lunch hemma i kylskåpet och en arbetskollega hade en extra frysportion liggandes som jag fick "låna". Det var en enportionsrätt från Felix som tydligen var en ganska ny variant nämligen en vegetarisk Chipotle Chili.




Jag läste innehållsförteckningen och konstaterade att det här borde jag kunna replikera och när jag köpte en ny förpackning till kollegan ansåg jag att det var min skyldighet eftersom skräpet kostade 36 kr. 36 kr för 380 g vegetarisk röra känns helt vansinnigt men vad innehåller röran då?

"Stekt potatis, vatten, tomater, svarta och röda kidneybönor, gul och orange morot, tomatpuré, olivolja, lök, champinjoner, röd paprika, rapsolja, persilja, potatisstärkelse, SOJASÅS (vatten, SOJA, majs, salt), salt, grönsaksbuljong (morot, SELLERI, lök, purjolök, naturlig arom, salt, socker, solrosolja, potatisflingor, citronkoncentrat), krossade kakaobönor, chipotlepasta (0,2 %) (chipotle chili, lök, tomatpuré, vinäger, vitlök, salt, kryddor), vitlök, guajillo chili (0,2 %) och kryddor (bl. a. spiskummin, rökt paprikapulver)."

Låt mig översätta det här

Potatis
Krossade tomater
Bönor
Morot
Tomatpuré
Lök
Champinjoner
Paprika
Kryddor

Svårare än så är det inte

Jag kokade lite potatis tills den var nästan klar. Kylde den och skar den i bitar. Stekte potatis, lök, vitlök, champinjoner och tärnade morötter i lite olja och kryddade med lite paprikapulver, spiskummin, salt och lite svartpeppar. När det började närma sig klart hällde jag på en rejäl klick med tomatpuré och chipotlepasta vilket fick fräsa lite och därefter hällde jag på en burk blandade bönor och en burk krossade tomater. I med en buljongtärning och smaka av. I med paprikan.

Låt det hela puttra en liten stund och häll på mer vätska ifall det behövs och sist men inte minst reder man det hela med lite majsmjöl och så är det klart. Servera med ris om du vill.


Det ovanstående receptet kräver att man delar det i sex för att det skall bli lika lite mat som det var i Felix låda men jag hade föredragit att dela grytan i fyra för att få mat så jag klarade mig men om man istället lägger på en 50-öring i ris så blir måltiden fullt tillräcklig.

7,27 kr alltså för en portion och då skulle det innebära att plastlådan och transporterna, arbetsinsatsen och företagets vinst m.m. utgör de övriga 28,73 kronorna. Jag kan tycka att det är ett helt rimligt påslag per portion för att någon annan skall göra maten åt mig men jag tycker att det är vansinnigt att låta någon annan göra det när det är så enkelt att göra det själv.

Ytterligare en sak jag reflekterar över är att det är ganska liten skillnad mellan den här vegetariska rätten och de kötträtter jag vanligtvis räknar på men idag har jag faktiskt räknat på en ganska exklusiv vegetarisk rätt så varför inte och det är fortfarande mycket billigare att laga maten själv. Antag att vi gör det här varje arbetslunch istället för att köpa färdigmat vilket de flesta av mina arbetskollegor gör då byter vi ut uppskattningsvis 220-230 portioner per år motsvarande 19 portioner per månad. Det innebär att våra matkostnader beräknat på ovanstående recept minskar med 545 kr/mån.

z2036.blogspot.se
Sparar man de här 545 kronorna varje månad kan man efter ett yrkesliv ha 6,5 miljoner extra. Personligen tycker jag att det är godare att äta hemlagad mat än det färdiga slabbet man kan köpa i frysdisken men skulle det vara så att du uppskattar frysmaten och föredrar den kan du göra ett aktivt val att försaka 6,5 miljoner kronor för att äta lite roligare men om du, liksom jag, trivs bättre med hemlagat då får du dessutom en bonus i en ganska ansenlig pensionsportfölj också.



Bildkälla: felix.se, att välja lycka, z2036.blogspot.se

2 kommentarer:

  1. Framförallt är det så enormt mycket godare med mat du lagat själv. Ibland förundras jag något enormt över hur de kan lyckas få bort all form av smak i den industriella maten. Jag lagade t.ex. egen chili con carne nyligen, och jämförde sedan med en sådan där burkvariant. Jisses, vilken otrolig skillnad, och enkelt var det att laga dessutom. Dessutom inga enorma mängder diverse kemikalier rätt in i kroppen, som med burkmaten. Och jag blir på något vis också glad när jag lagar det själv, och det blir bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara hålla med. Tillfredsställelsen av att laga mat själv är hög och maten är väldigt mycket godare. Dessutom kan du ju på eget bevåg ändra smakerna för att det skall passa dig. Köper man färdigmat är det någon annan som bestämt vad du skall tycka om just idag.

      Radera