lördag 19 mars 2022

Uppgraderad kaffebryggare

För ett drygt år sedan började jag testa att mala hela kaffebönor till morgonkaffet och med viss besvikelse konstaterade jag att det ju gjorde en värld av skillnad jämfört med de flesta färdigmalda sorter jag testat.

Några månader senare skrev jag om det och fick massor av bra tips från er. Både avseende beredning där ni föreslog att jag skulle köpa en handjagad kaffekvarn och att jag behövde en aeropress. Jag fick också bra tips på kaffesorter varav ett tips faktiskt kom från en läsare och vän som senare lämnade över ett smakprov vilket jag fastnade för. Tyvärr verkar inte den sorten säljas här i stan så jag är numera tvungen att köpa mitt kaffe på nätet som värsta snobben.

Men det är inte det som är dagens ämne utan det faktum att den förste som kommenterade på det inlägget konstaterade att det var här det började krypa in livsstilsinflation.

Och så klart att det är så. Nu råkar jag vara funtad på ett sådant sätt att det oftast sker med ganska mycket eftertanke. Dock fick jag en skarp order inför årets jul att jag skulle plita ned några saker på en önskelista för tydligen är det inte kul att jag hävdar att jag har allt jag behöver och om någon vill ge mig en julklapp kan de få ge mig ett par hundra att köpa en Investoraktie för eller ett paket nya strumpor.

Tydligen flyger inte det som lista till tomten.


Efter mycket gnidande konstaterade jag att jag ju hade utvärderat färskmalet kaffe det senaste året och konstaterat att det var en härlig grej och det finns numera kaffebryggare för bara straxt över en tusenlapp där maskinen maler själv och man kan ställa in en herrans massa saker. En sådan önskade jag mig och tror ni inte på tusan att jag fick en.

Jag måste ha varit snäll.

Och en sak blir det till att konstatera och det är att kaffet blir kalasgott. Det är ju så klart skitenkelt och lättjefullt att låta en maskin göra allt jobbet men eftersom man får allt det där med att det luktar nymalet kaffe i hela köket, kaffet får en helt annan arom och det är en vardagslyx att få ett riktigt gott kaffe varje morgon.

Kommer jag om något år uppgradera till en espressomaskin?

Nej det skall nog mycket till för det.

Dels för att det aldrig riktigt har vunnit över mig och dels för att det än så länge är en maskin som är ganska dyr och ganska stor och otymplig så det får nog även i fortsättningen bli så att skulle jag vakna kallsvettig efter en dröm om espresso så blir det till att ge sig ned på stan och inhandla en kopp.


2 kommentarer:

  1. Efter dessa lovord måste du ju ge oss andra chansen till lika gott kaffe!
    Alltså:
    Var hittar man det unika kaffet?
    Vad heter kaffekvarnen och var hittar man den?
    Och slutligen:
    Hur brygger du kaffet? Mockabryggare eller något annat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter onekligen som om jag måste skriva ett inlägg till där jag specificerar tydligare vad jag har hittat på :-)

      Det kommer men jag önskar att du inte blir alldeles för besviken över mina, ändå ganska spartanska önskemål och behov :-)

      Radera