onsdag 23 juni 2021

Vi köper hus

Det var det här med livsstilsinflation då. 

Efter att ha tittat på större boende i något år bestämde vi oss till slut när marknaden gått upp typ 20 % för att buda som idioter på ett stort och flådigt radhus.

Detta kommer av naturliga skäl gräva djupa sår i vår ekonomi men inte så djupa som man skulle kunna tro. Vi väljer att flytta till en kranskommun vilket gör att priserna sjunker en aning och ett radhus är billigare än fristående villa.



Eftersom vi också har amorterat ganska ordentligt i 4 år kommer vi sannolikt inte behöva ta av portföljen långsiktigt för att finansiera det nya boendet men vårt lån kommer öka och temporärt bygger vi om i portföljen för att kunna hålla handpenning m.m.

Oavsett den ekonomiska situationen tror vi att det här kommer bli ett enormt lyft. Vi får tillräckligt med plats även om vi skulle välja att jobba hemifrån mer i framtiden. 

Det är en plats på jorden där influenserna från grannskapets gängkriminella och pundare blir aningen mindre och jag kommer för första gången någonsin ha en ursäkt att skaffa mig en gasolgrill.

Inom spotthåll kommer det finnas badmöjligheterna på sommaren, förskolor och skolor inom bekvämt promenadavstånd, mycket vackra grönområden på farstukvisten och de gånger herr AvL måste åka till jobbet tar det bara en halvtimme längre tid från dörr till dörr per dag.

En annan sak som säkert är fördelaktigt är att månadskostnaden kommer vara den samma även om boendeytan nästan dubblas och lånet ökar med en dryg miljon. Detta beror givetvis på att vi i dagsläget bor i en förening med aningen svag ekonomi varför avgiften är ganska hög. Det vi flyttar till är på pappret mer välfungerande.

Jag brukar ge en kort sammanfattning om den upplevda livskvaliteten hos herr AvL och just nu är det en ganska hög grad av stress men jag föreställer mig att det ganska snart kommer lugna ner sig och livet riskerar att bli ganska mysigt med två små barn som tassar omkring i ett ganska stort och fräscht hus.

16 kommentarer:

  1. "...föreställer mig att det ganska snart kommer lugna ner sig..." - ROFLMAO!

    Mvh/en som fortfarande inte kommit i ordning helt efter flytten för ettochetthalvt år sedan :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan väl få behålla mina fantasier :-D

      Radera
  2. Grattis! Att flytta från lgh till hus är nog bland det bästa jag gjort! Även här med likvärdiga utgifter för båda boendena.. men BARA en halvtimme extra till jobbet kändes sådär..skulle byta jobb direkt även om jag fick gå ner en viss del i lön för att bli av med en halvtimme.. har 2h ToR ungefär..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack

      Jag kommer inte byta jobb av den anledningen. Dels kommer jag kunna jobba mycket hemma, dels kan jag jobba på vägen till och från jobbet och dels går jag från en halvtimmes cykling om dagen till ca 1 h kollektivtrafik. Jag ser det som egentid :-)

      Radera
  3. Grattis till nya boendet! Jag som bor i hyfsat samma region, är ju såklart nyfiken på vilket vädersträck ni flyttade åt? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Vi flyttar öst, nordöst 😁

      Radera
    2. Kul, hoppas att ni kommer att trivas häromkring! ;-)

      Radera
  4. Grattis! Det låter som ett klokt och bra val!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag hoppas och tror att det blir bra

      Radera
  5. Grattis till nya boendet! Är det norr, syd eller i ostlig riktning om man får fråga?

    SvaraRadera
  6. Vad kul, grattis till nya boendet!

    SvaraRadera