onsdag 9 juni 2021

2 h underhållning och fika för 5 kr

Det händer att jag diskuterar kostnad för underhållning där jag framhåller att min familjs intressen tenderar att vara relativt billiga.

Innan pandemin filosoferade jag runt hur det skulle vara att släppa lös dottern på ett lekland. Eftersom hon inte testat det är det ju så klart inget hon saknar men som förälder känns det nästan som att man förvägrar henne en upplevelse om man inte introducerar detta för henne.

Nu har jag inte utsatt oss för den typen av risk ännu eftersom det råkar springa runt en potentiellt dödlig sjukdom varför vi minimerar all typ av kontakt med andra människor men jag funderar fortfarande på det.

Här i Göteborg kostar tre timmar lekland mellan 150-220 kr per barn.

Det är inte hela världen. För oss är det nog att räknas som cykelavstånd till närmaste lekland också annars får man lägga på 30 kr för kollektivtrafik eller bil och antingen tar man med sig mellanmål eller så kan man förmodligen lägga på en 50-100 kr för sådant också. Det blir fortfarande inte mer än en knapp hundring i timmen.


Alternativ

Många alternativ kräver för all del lite mer engagemang från föräldrar men inte mycket. Dottern är nu precis fyllda 4 år så hon är ganska självgående.

Ända sedan hon kunde stå har hon fått vara med och laga mat och baka och en av de enklaste och trevligaste sakerna att baka är scones. Det spelar nästan ingen roll hur länge man knådar och leker med degen och när man är klar kan man baka av bullar och så kan man äta upp resultatet.

En sats sconesdeg kostar ungefär 5 kr (jag räknade fram 5,40 kr men då tog jag inte de bästa priserna jag kunde hitta plus att jag använde smör istället för margarin så det går att göra ännu billigare)

Vi gör ganska ofta scones för det är ett recept dottern klarar av själv så länge vi hjälper till att väga och mäta och hon tycker det är så roligt att knåda och blanda att hon kan hålla på i en till en och en halv timme. Efter det hjälps vi åt att göra bullar och baka av dem i ugnen och då är det dags för mellanmål.

Så för fem kronor får vi en familjegemenskap som har starka utbildningsdelar inbyggda och avslutas med en gemensam måltid och vi håller oss sysselsatta mellan frukost och stora delar av förmiddagen.

Det här är bara ett exempel på alternativ. I höstas köpte vi en hink plusplus (typ som lego fast med lite olika förutsättningar) för 30 kr via Facebook och några månader tidigare köpte vi en flyttlåda Duplo för 120 kr via samma kanal.

De två inköpen har gett oss många dagar av underhållning och jag förutsätter att någon efter oss kommer kunna ha glädje av de prylarna så antingen får vi tillbaka pengarna eller så blir någon glad för vår generositet och allt till en mycket marginell kostnad.

En sista sak jag varmt kan rekommendera är den egna fantasin i kombination med skog. Att ta en skogspromenad och utforska djur och natur för att avsluta alltihop med att grilla korv gör att du får en familjeaktivitet och lunch för under femtiolappen och jag vågar gissa mig till att barnen kommer ta med sig mer från den aktiviteten än än många andra dyrare alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar