lördag 12 juni 2021

Ökat livförsäkringsskyddet

Hösten 2019 skrev jag om vårt uppdaterade livförsäkringsskydd och att vi väljer att ha barnförsäkring. Jag räknade lite snabbt innan det inlägget och konstaterade att familjen har totalt ungefär 10 miljoner i försäkringsskydd.

Om man bara utgår från livförsäkringsdelen har vi båda två tjänstegruppliv som ger ungefär 285 000 kr som grundbelopp till efterlevande make/maka och ytterligare 95 000 kr/barn och 23 000 kr i begravningshjälp.

Med det har man ju kirrat det mest akuta. Till det ingår att vi har efterlevandepensioner inbakade vilket ger make/maka typ 5 000 kr/mån och en inte oansenlig summa per månad per barn också och då ser det ganska okej ut men för ett par år sedan tyckte jag att vi hade lite mycket lån och att det vore trevligt att lägga på lite extra skydd så att summan kunde hjälpa till en bit på vägen mot lånen eller för att användas som en kostnadstäckare om den efterlevande behöver vara ledig några år...


Då skaffade vi oss maxskydd via facket vilket gjorde att vi fick 25 prisbasbelopp (1 190 000 kr) i skydd för 12 kr/månad. Bra pris kan jag tycka.

Nu var det nyligen dags igen för dels har vi blivit fler och dels konstaterade jag att det inte kostar mer än 55 kr/miljon för mig som fyrtioåring att skaffa privat livförsäkring hos en av de största firmorna. Visst kan man ha roligare för de pengarna och på väldigt lång sikt blir det mycket pengar men just här och just nu är det en mycket liten summa för den extra trygghet det ger mig att känna att familjen är trygg om jag träffar en vägg på väg hem.

Rustad med den kunskapen var det ganska enkel matematik för min del.

Beräkning

En normalfamilj ensamförsörjare med två barn gör av med 20 000 - 25 000 kr/mån. Enligt 4 % regeln behövs det mellan 6 - 7,5 miljoner för att täcka det behovet.

Grund = 1 475 000 kr (räknar inte barnens ersättningar)
Månadsstöd = 5 000 kr = 1 500 000

Saknas 3- 4,5 miljoner

Så jag tecknade 3 miljoner :-)

Anledningen till att jag tecknade 3 miljoner istället för 4,5 miljoner är för att jag hade varit tvungen att gå igenom en betydligt mer avancerad process för att få en försäkring över 3 milj och det orkade jag inte med. Vi har ju dessutom ett litet eget sparande så jag känner mig tryggt förvissad om att saker och ting kommer lösa sig. Och det skyddet fick jag för 165 kr/mån.

Priset kommer öka med åldern men det är min klara intention att bara ha den här försäkringen under de första småbarnsåren. Om 5-10 år kommer vi kunna självförsäkra men just nu täcker vi "bara" lånen. Om några år finns det ingen anledning längre att behålla den här livförsäkringen och jag är fullständigt osentimental så när det inte behövs kommer kostnaden strykas.

Summering

Nu när man satt ett pris på sitt eget huvud kanske man skall börja vara mer försiktig :-)

Jag är medveten om att det inte är alla som håller med mig men av samma anledning som jag har en ultradiversifierad portfölj har jag nu valt att öka livförsäkringsskyddet. Jag vill kunna sova gott om natten och det här är ett sätt att lösa det på.

Det hade varit mycket enkelt att självförsäkra bilen men det hade retat gallfeber på mig att behöva ta 100-200 k ur portföljen för att köpa en ny bil så jag väljer att ha en försäkring på den också.

Vad gör man inte för trygghet.

 

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte exakt samma tanke som du när jag blev far :) Det är väl naturligt på något vis antar jag. Faktum är att den där trygghetsdriften hos människor är stark och det är något försäkringsbranschen lever mycket väl på, många är överförsäkrade och tycks acceptera ständigt ökande priser. Själv tog jag dock bort delar av skyddet när jag ansåg att ekonomin var stark nog ändå.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Låter ganska likt hur jag resonerar.
    Men jag har bara försäkring på min halva av kostnaderna och dessutom ärvs pengarna av barnet.
    Men förstår inte hur du tänker med bara under småbarns åren. Barn är väldigt dyrt och bara träningar etc. Går på 20-30'000 för en unge här. Till det kommer semester, julklappar osv.
    "Pappa dog och mitt ludder till mamma vill/kan inte jobba, så hästen är borta vi har flyttat till ett radhus på landet som jag hatar. Men sticker till Uppsala och kör kristall hela helgen"
    Jag räknar med att ha kvar försäkringarna tills barnen är klara med universitets studierna.

    SvaraRadera