onsdag 2 juni 2021

Månadsavstämning maj

Wow vad det händer grejer. Vi har fått en dotter till och livet rasar på i ett vansinnigt tempo. Sommaren är i antågande och det är inte annat än att jag verkligen längtar efter semester nu.

Jag har inte haft särdeles mycket tid för börsen eller ekonomi i allmänhet de senaste veckorna så det har mest blivit duttköpande i befintliga bolag. 

Det som är mest väsentligt för mig just nu är att få mycket gostid med barnen och att mitt viktminskningsprojekt fungerar ganska utmärkt.


Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Jag var föräldraledig 10 dagar men det drogs 14 dagar från lönen så den här månadens inkomster blev förhållandevis blygsamma och mycket pengar har gått åt i andra projekt än sparande så en ekonomisk ganska oinspirerande månad.

Portföljutveckling

Det egenhopsnickrade AVL-indexet avslutade månaden på +0,89 % (+4,53 %). YTD ger detta ett resultat för indexet på +13,94 % (+12,89 %). 

Portföljen avslutade månaden på +1,63 % (+4,63 %) vilket ger att året ligger på +15,99 % (+14,13 %).

Det är kul att utdelningarna rullar in på kontot och i övrigt verkar ju investeringarna funka hyggligt.

Sparande

Jag sparade ändå en ofantligt hög andel av mina inkomster men det var huvudsakligen för att jag tog en extrainkomst från bolaget den här månaden och den inkomsten går rakt in i sparande.

Den här månaden sparade jag 81,84 % (73,42 %) och tar man bort utdelningarna blir det 65 % i sparkvot. Vi ser på horisonten att sparkvoten kan gå ned en del de kommande månaderna eftersom vi behöver ställa om till en ny ekonomi med fyra i familjen.

På helårsbasis ligger sparkvoten på 77 % (75,39 %). Det är löjligt högt men jag tackar och tar emot för det innebär att vi får en rejäl skjuts mot målet och ju tidigare den boosten kommer desto större effekt kommer den kunna ha på riktigt lång sikt.

Utdelning

Maj brukar vara slutet av vårens störtflod av utdelningar och det här året blev ändå hyggligt.

Utdelningarna täckte hela 58,04 % (21,57 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Drygt hälften av månadens kostnader. Det är inte skräp.

Portföljen har täckt totalt 14,26 % (9,43 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Målet för året är 30 % och det kan funka om bankerna får lov att leverera i höst men det hade så klart varit enklare om alla bolag vågade dela ut men man kan inte önska för mycket mitt i en pandemi. 

Nedan hittar du en jämförelse över hur utdelningarna fördelar sig över året och hur det sett ut tidigare år.


Bild: AvL

Jag mottog hela 169,01 % mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2020. 

Livskvalitet

Det har blivit lite mindre sömn den senaste månaden och hela familjen har hunnit vara riktigt förkylda i ett par veckor samtidigt som maj erbjudit ett ganska tråkigt väder men är det tråkigt väder är det en ursäkt att inte promenera på lunchen och istället sitta och gosa i soffan med en bäbis.

Dagarna i maj har varit mycket mysig även om väldigt lite blivit som jag tänkt det.

Det har också varit tvunget att stjälas ögonblick för det har funnits extremt mycket jobb att göra. Sedan tionde maj har jag arbetat utan ledighet antingen på jobbet, i egna företagen eller med andra tvingande projekt och det börjar sakta kännas igen i kroppen. Enda fördelen är att helgerna i huvudsak ägnats åt fysiskt arbete 10-12 timmar om dagen så kroppen får sig sitt också.

Hälsa

Jag håller mig på en acceptabel vikt och är till och är ned ytterligare något kilo vilket gör att jag mår ganska bra. Det är lite lättare att promenera långa sträckor och kosthållningen fungerar toppen.

På det hela taget mår jag ganska bra även om jag just i skrivandets stund är förkyld på ett sätt som river upp sår i halsen och till och med hustrun börjar tycka lite synd om mig. En gubbaförkylning helt enkelt.

Summering

Just nu finns det mycket som gör livet positivt och det gäller att ta vara på de små stunderna av lycka för det är alla dessa små stunder som är grunden till ett lyckligt liv.

//Siffrorna inom parenteserna beskriver situationen föregående månad förutom när det gäller månadens utdelningarna då de beskriver nivån för samma månad året innan omräknat för innevarande års kostnadsnivå.//


Bildkälla: pixabay.com, AvL och Nordnet.se

2 kommentarer:

  1. Stort grattis till utökning i familjen :-)
    Verkar ligga bra till med resterande också, om du nu får lite semester snart! :-)
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Arbetsplanen.

      Jag hoppas på semester. Det känns väldigt aktuellt just nu och jag hyser stor förhoppning att det kommer funka.

      Radera