lördag 21 september 2019

Bastard Burgers - en hipsters våta dröm?

När familjen åkte på semester till våra vänner i Karlstad passade vi på att testa några olika restauranger bla Bastard Burgers.

Vi hade läst på och allt såg bra ut. De skulle ha riktigt bra burgare och solskenet lyste över dem så det var bara att ta på sig sina strumplösa loafers, vrida till gubbkepsen, vaxa mustaschen och promenera dit.



Väl på plats bland all den hippa betongen satte vi oss på de modernt obekväma träbänkarna och ögnade igenom menyn. Eftersom vi var riktigt hippa och balla tog vi burgare som lovade mycket smak och givetvis beställde vi in sötpotatispommes (man kan inte äta vanliga pommes frites på en hipsterrestaurang förstår ni väl. Då blir man utskrattad).

Jag skall inte klanka ned för mycket på upplevelsen för burgarna var helt okej och upplevelsen var generellt trevlig men sällskapet var den största behållningen även om underhållningen i form av en barbröstad, välmarinerad herre med magtatueringen "White Trash" också förgyllde.

Det man behöver veta innan man besöker stället är att det inte är de godaste burgarna i stan. Det är den godaste snabbmaten i stan och det är väldigt stor skillnad. För det kan jag hålla med om. Hade jag gått dit med inställningen och vetskapen om det hade den kulinariska upplevelsen blivit en annan för jämfört med en sladdrig Big Mack är det här himmelriket men jämfört med en vällagad gourmetburgare på ett ställe som är bra på att göra burgare och inte bara rider på vågen av att folk har för mycket pengar, är det en klar besvikelse.

Nu kan jag också nämna att Bastard Burgers, i mitt tycke, står sig väl mot många av hipstersställena i Göteborg och jag gissar att, för att vara Karlstad, är det nog en riktigt bra burgare som serveras men i min värld skall en stark burgare vara stark, en burgare med tryffel skall smaka tryffel, en burgare med bacon skall ha bacon på sig osv... Personligen uppskattar jag också om stället serverar vin som inte kommer i burk men jag gissar att det har att göra med att jag inte kan dricka ölen och de hade ändå ett ganska acceptabelt ölutbud.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar