torsdag 26 oktober 2017

Mer energi i portföljen - Eolus vind

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Då var det dags igen för ett nytt bolag i portföljen. Hur många är det nu? Exkluderar vi preferensaktier håller jag för närvarande 39 bolag men det finns plats för fler. Det finns alltid plats för fler. Dock är det så att jag nu ägnar mig lite åt breddning av en sektor jag har haft begränsad exponering mot och det är energisektorn.

Innan jag köpte Transalta Renewables fanns det i min portfölj en knapp halvprocent Exxon Mobile och det var all energi jag hade. Jag har ganska ofta poängterat att jag gärna köper vilket bolag som helst men att familjen AvL har gemensamma riktlinjer där vi enats om att inte hålla spelbolag (betting alltså, gaming är okay), tobaksbolag och vi skall försöka begränsa vår exponering mot icke förnyelsebara energikällor. Det finns ett gäng andra kriterier också men där har ni kärnan.

För mig finns det inte något egenvärde i att investera i energi annat än att jag är ganska övertygad om att förnyelsebar energi är en framtidsbransch eftersom energibehovet ökar och vi har enats om att olja, kol och gas är en smutsig energiform vi skall försöka begränsa. Nu verkar Trump ha missat att det är dåligt med fossila bränslen men han är eventuellt den enda i världen och jag tror inte att han kommer lyckas hålla tillbaka den gröna revolutionen på sikt. Så även om portföljen inte måste innehålla någon energi alls tycker jag nu att jag har hittat ett par case som kan funka.


Eolus Vind

Jag har försökt skriva den här artikeln i flera veckor men det är attans vad svårt det är att hitta tid att skriva när man har en mini-AvL att ta hand om. Därför blir det ett inlägg med mer anekdotisk bevisföring än alla fina grafer jag hade hoppats på men jag hoppas ni överlever ändå.

Man brukar ju säga att man skall investera i saker man förstår men i det här fallet får jag nog säga att investeringsbeslutet är 50 % kunskap och 50 % hjärta för det är ganska knepigt att plocka med sig alla delar av den här verksamheten.

En bra början kan vara att kolla på filmen som Petrusko länkar till i det här inlägget. Eolus är ett bolag som bygger vindkraftverk. Av de 3000 verk som står i Sverige har Eolus byggt vart sjätte. De har funnits i ett trettiotal år och är en rimligt säker spelare på den här marknaden.

Det som gör det svårt att få grepp om investeringen är främst att man helst skall ha koll på hur marknaden för elcertifikat funderar. Jag har gjort vad jag kunnat för att sätta mig in i den delen och kan konstatera att Eolus aktiekurs har varit lite knackig delvis på grund av att det funnits osäkerheter i hur det här stödsystemet skall fortsätta men nu har det kommit ett beslut som banar väg för fortsatt utbyggnad av förnyelsebar energi i Sverige samtidigt som bolaget expanderar på ett flertal marknader. Vill man förkovra sig kan man klicka in sig på de här länkarna (LänkLänkLänkLänk)



En annan sak som är bra att ha koll på är att Eolus driver projekt och man gör det oftast på egen hand. Det är först på senare tid som man mer aktivt försöker få kundfinansieringen på plats tidigare i projektet men i regel fungerar det fortfarande så att man projekterar nya vindkraftanläggningar, bygger dem och när de är klara går de in i bolaget som anläggningstillgångar. Det innebär att man inte får några vinster utan bara kostnader och man bygger en rejäl balansräkning med stora avskrivningar som är bokföringsmässigt tunga men som inte påverkar kassaflödet.

Vad man sedan gör är att man säljer sina vindkraftverk så fort det är möjligt men det är först när försäljningen är gjord som det i redovisningen uppstår en vinst. Det är dock inte det samma som kassaflöde.

Detta innebär att de två delarna redovisning och likviditet lever separata liv och gör att resultatet ser väldigt slagigt ut men riktigt så farligt är det inte utan vad man behöver göra är att kolla på antalet projekt, orderbok och liknande. Om man stirrar sig blind på resultatmått konstaterar man kanske snabbt att P/e ligger på 83 för innevarande år och man gör en vinst per aktie på 29 öre men det är nog vettigare att titta på det här bolaget som om det vore ett fastighetsbolag som bygger och säljer fastigheter. Eolus handlas till 0,9 P/b, man får 6,5 % direktavkastning och man aviserade nyligen att man sålt ett stort projekt, Jennåsen, vilket kommer driva resultatet i närtid. Dock har man frångått den klassiska modellen att ta vinsten dag ett för att istället skapa ett resultat under de kommande 10-15 åren vilket i min bok verkar vara ett ganska trevligt sätt att säkra framtiden på.

Jag läste en relativt ny analys från Penser vilka är moderat exalterade över framtidsutsikterna för bolaget vilket gör att jag går igång lite ytterligare. Eolus är ett litet bolag som handlas på small cap och har ett börsvärde på ungefär 600 miljoner. Det verkar bara vara en analytiker som följer bolaget vilket gör att det kan vara ännu mer svåråtkomligt att få information och tolkningshjälp gällande en investering men det kan också innebära att det finns dolda värden.

Ett klart värde som jag ser är att sättet man sålde Jennåsen på säkrar upp möjligheten till en hög utdelning. Analytikern hade hoppats på en rejäl extrautdelning vilken sannolikt kommer utebli nu men med lite tur har vi en utdelningshöjning att se fram mot istället.

Säkrare framtida vinster i kombination med en tryggare politisk situation i norden och relativt ny expansion mot USA gör att jag känner en viss trygghet i det här caset. Kursen har klättrat från 20 kronors strecket där den har harvat ett tag upp mot 25 kr och det ser ut som om aktien gör den resan när det börjar närma sig utdelning men jag hoppas givetvis på att det här är ett trendbrott och att vi idag, den 26:e oktober när rapporten för helåret kommer, får se aktien flyga som ett resultat av goda framtidsutsikter. Mer om det kommer förhoppningsvis i nästa vecka.

Skulle jag lura mig själv här vill jag ändå påpeka att bolaget torde ha en god och förhållandevis trygg framtid. Utdelningen borde vara säker och lyckas man expandera borde aktien ändå kunna ge en skaplig avkastning oavsett om explosionen uteblir eller inte. En sista god sak är att Eolus delar ut i början av februari och även om inte heller det skall spela någon roll är det ju trevligt att hitta bolag som förstärker annars ganska trista utdelningsmånader.

Har du någon uppfattning om Eolus Vind?

Bildkälla: di.se, affarsvarlden.se

6 kommentarer:

  1. Hej!

    En liten rättelse: Börsvärdet är cirka 588 miljoner idag, 27:e oktober, enligt Avanza. Du har nog råkat läsa antalet aktier i miljontal.

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Intressant genomgång! Börsvärde på 23 miljarder är nog lite fel, kikar jag på Avanza så står det knappt 600 miljoner eller har jag missat nåt?

    Oavsett har jag en liten skvätt jag med sen några månader tillbaka.

    SvaraRadera
  3. Hej Newman och Stefan

    Ni har givetvis rätt båda två. Det blir oftare fel och det där naturliga filtret man annars är utrustad med försvinner när man inte sover. Bäbis AvL gör mig till en slarvigare aktieanalytiker :-)

    Tack för notiserna

    SvaraRadera
  4. Fint bolag som jag ägt sedan länge och det har varit väldigt lönsamt när man tar in de stora utdelningarna i ekvationen (extra 10 kr, etc). Bra välskött bolag där man bör vara mkt vara långsiktig och se den längre bilden genom kvartalen, men samtidigt finns möjligheter att utnyttja kortare svängningar där man drar nytta av de som är mer kvartalsfokuserade och rädda för stora hopp i resultat och begränsad likviditet..

    SvaraRadera
  5. Det får det kanske vara värt :-)

    SvaraRadera