lördag 19 november 2022

Råraka med rom, rödlök och crème fraiche

Jag har legat sjuk en dryg vecka nu och då har det blivit ganska mycket korv och annat färdigt äckel som är lätt att göra, barnen uppskattar och som får en trött och sjuk pappa att överleva dagen.

Nu när jag inte längre är döende i en gubbaförkylning vill jag ha någonting annat.

Råraka med rom, rödlök och crème fraiche


Det här är en maträtt man kan göra hur extravagant som helst. Man kan ha rökt lax på, fläsk och lingon eller varför inte rom, lök och crème fraiche.

Jag är mycket förtjust i det senare.

I grunden är råraka råstekt riven potatis. Svårare än så är det inte.

För några år sedan snodde jag min mors gamla matberedare från 80-talet. Den har stått och samlat damm länge och jag fick för mig att vi kunde behöva en sådan.

Och det är faktiskt inte så sällsynt att den kommer fram ur skåpet.

Skall man riva morötter eller göra pizzasallad till 4-6 personer är det ganska smidigt. Likaså när man skall göra potatisgratäng till ett kalas eller råriva potatis för att kunna göra rårakor till fyra hungriga familjemedlemmar.

Enklaste rätten i världen. Skala och riv ett par potatisar per person. Jag brukar pressa ut lite av vätskan innan jag steker det men det är inte nödvändigt. Blanda i ett par teskedar salt per familj och sen är det bara att göra bollar som man plattar ut i stekpannan.

Stek tills gyllenbruna på måttlig värme, servera direkt med något favorittillbehör och njut.

Personligen har jag konstaterat att det på den här typen av rätter är näst intill omöjligt att skilja stenbitsrom från den där tångkaviaren som finns i butikerna och eftersom den är hållbarare och kostare hälften så mycket så tar vi oftast den.

Vad har du på dina?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar